7.10. jsme poprvé začali reálně uvažovat nad možností povyrazit si ještě
před koncem roku do Egypta.
Náš, právě probíhající víkendový "team-building" na propůjčené
kamarádovic chatičce zakomponované do japonské zahrádky ve stylu páté
dynastie Chi-ijang druhé tisíciletí př.n.l. s ústředním motivem jezírkem
ve stínu kvetoucí sakury, se stal, zdá se, velmi plodným. Jednak se
vyrýsovala podoba našeho výsledného návrhu na ideově-urbanistickou
soutěž na řešení Václavského náměstí a zároveň se nám konečně naskytla
společná chvilka na promyšlení možných cílů cesty.
Chyběla jen Kačka, co se nám zatoulala až někam za babičkou do Vrchlabí.
Co se týče Egypta, plán byl vcelku jasný vzhledem k předešlé akci
z roku 2000, jsme chtěli vyrazit směr Aswan a podél Nilu se pomalu
vracet do Kahiry. Vše
bylo tak trochu podbarvenou naší společnou - Katčinou touhou vyrazit
si směr Dahab a nechat
se okouzlit podvodním světem Rudého
moře. Později jsme zjistili, že čtrnáct dní je příliš málo času i pro honiče.
Termín
odletu se neodvratně blížil, ten pětidenní časový prostor, co nám zbyl
do odletu jsme využili na soutěž a přípravu cestovních záležitostí myslím
maximálně. Každopádně jako účastníci soutěže, zapsaní v pořadníku odevzdaných
pod číslem "1", jsme 15.10. už odpočívali
po příletu já, Kačka a Honzík v káhirském bytě v Garden city,
pohoda začala. Říjen sliboval celkem příjemné teploty, což se nakonec
vyplnilo. Moc dlouho jsme v kahirské metropoli ovšem neotáleli, v plánu
bylo pouze zajistit pár nezbytností, jako byl třebas ISIC, přece jen
pro studenty Egypt nabízí spoustu většinou až 50% slev a to především
na vlakovou dopravu a vstupy s turistickým motivem všeho druhu.
A s u á n (أسوان, oficiální transkripce Aswān) je město na jihu Egypta, často nazývané branou černé Afriky. Leží v oblasti prvního nilského kataraktu, který od starověku tvořil přirozené hranice egyptského státu. Počet obyvatel je 275 000 (údaj z roku 2008). Asuán je hlavním městem asuánského guvernorátu, nachází se tu jeden z kampusů South Valley Univerzity (arab: جامعة جنوب الوادى)..
Mezi nejznámější asuánské památky patří vykopávky města Abu na ostrově Elefantina. Abu existovalo nepřetržitě od 3. tisíciletí př.n.l až do 14. století n.l. a nálezy, umístěné v blízkém Asuánském muzeu, ukazují na bohatost a význam tohoto místa. Na Elefantině se nachází i núbijské vesnice Koti a Siou se svébytnou kulturou. Kitchenerův ostrov je znám pro svoji botanickou zahradu. Na západním břehu Nilu lze navštívit hrobky faraonských hodnostářů, zhlédnout mauzoleum Agy Chána či se vydat k o něco vzdálenějším rozsáhlým zříceninám kláštera sv. Simeona ze 7. století. Na východním břehu zaujme návštěvníky především moderní Núbijské muzeum a starověké lomy. Žula z asuánských lomů byla využívána po celý starověk a najdeme ji téměř na každé egyptské stavbě. Turisticky populární je nedokončený obelisk královny Hatšepsut, jehož výška měla být 42 metrů a hmotnosti 1 168 tun. Obelisk během výroby prasknul a práce byly zastaveny. Poblíž lomu s obeliskem se také nachází asuánský hřbitov s fátimovskými hrobkami z 11. a 12. století. .
16.10. večer jsme, občerstveni čerstvě vymačkanou pomerančovou šťávou, vyšlápli
směr nádraží Giza odkud nám frčel noční vlak směr Aswan. Tuto nádražní stanici vřele
doporučujeme - vyhnete chaosu při koupi lístků, která vás na hlavním
nádrží nemine. Silně klimatizované kupé first class s konferenčním
stolkem a kobercem slibovalo svou prostorností především pro spaní velmi
příjemné podmínky a nakonec i tu poměrně nízkou teplotu jsme zvládli,
krosny pro tu noc zůstaly krom pár konzerv prázdné. 17.10. v devět ráno nás už přivítalo méně vlídné raní
vedro na aswanském nádru. Netrvalo dlouho a po krátké hádce konkurenčních
naháněčů jsme vybrali samozřejmě ten levnější hotel. Proběhla klasická
předehra o cenu abychom neurazili, usmlouvali jsme cenu poměrně útulného
pokoje pro tři z příjemných 15el. na 10 el. (45 Kč,-). Cena se dala
celkem logicky vysvětlit, jednak probíhal Ramadán a navíc teprve začínala
sezóna a hotely byly úplně prázdné. Ramadánem ospalý, především z turismu
žijící, Aswan z pohledu cestovatele
byl velmi útulným. Pár, zřejmě né příliš ortodoxních muslimů, seskupených
při "hlavní turistické třídě" se nás sice pokoušelo nalákat
na své zboží, ale každým dalším dnem - a byly nakonec celkem čtyři,
jejich zájem
o známé tváře opadával. V průvodci se píše, že Nil v Aswanu brázdí na
600 feluk - nilských plachetnic různých velikostí, bylo to znát především
na nábřežích, kde vás neustále nějaký Arab či Nůbijec lákal na prohlídku
"své" feluky. Většina z nich je pronajata a felukáři z nich
odvádějí velká procenta svému Big Bossovi a nějaký každoroční poplatek
státu. Honzík se snažil celý pobyt v tomto městě horního Egypta nabírat zkušenosti
pro námi plánovanou třídenní plavbu po proudu Nilu. Aswan sám o sobě
je úžasné město, které díky mnoha ostrůvkům mezi východním a západním
břehem řeky z něho dělá opravdu místo lahodící oku romantika.
Sloní
ostrov - Elefantína, jako poslední torzo kdysi
poměrně rozsáhlé nůbijské vesnice, je jedno z nejnavštěvovanějších pro
svou bujnou vegetaci palmových hájů a políček
z kterých se sem tam vyloupne žulový hladký masiv připomínající sloní
hřbet. Nízkopodlažní vesměs z vepřovic stavěná architektura je zdobena
spoustou křiklavých pastelových barev a kontrastuje tak se zelenou palmoví
a sytou nilskou modří okolní nekonečné šedožlutou pouští. Křivolakými
uličkami se proplétají temné postavy s poodhalenými tvářemi krásných
jemných rysů zvláště mladých nůbijek. Naleznete zde, krom jiného, i
Núbijské muzeum nebo třebas nedávno objevený Nilometr, dle kterého Egypťani
každoročně určovali bohatost úrody.
Jeden z dalších doporučovaných ostrovů
- Kitchenerův jsme využili pro polední relaxaci. Nachází
se na něm rozlehlá botanická zahrada,
která nabízí příjemný provlhlý stín listí palem nerůznějších druhů.
Je odtud také úžasný pohled na západní písečný břeh s egypskými hrobkami
na návrších, jimž vévodí Mauzoeleum Ágy Chána - pro
veřejnost nepřístupné. Ten nás inspiroval pro příští den. K
večeru jsme ještě vyrazili do města v touze zahlédnout nedokončený obelisk
v nedalekém lomu. Je dnes už v podstatě uprostřed města - tak trochu
ztrácí místo na půvabu, cestou jsme ještě omrkli Fátimovské hroky celkem
rozsáhlého islámského hřbitova.
19.10. v šest ráno jsme se nechali převést přívozem na západní břeh s cílem
navštívit hrobky faraónů. Teprve až po úplatku místního vojenského dozoru
se nám podařilo zmizet z jejich dohledu a vydat se po úpatí vrcholu
do pouště. Z nejbližšího vrcholu se nabízel úžasný výhled na probouzející
se město v oparu. Dál podél Nilu se rýsovaly jednotlivé vesnice a vesničky
lemující břehy, všechny zabarvené do světle modrého odstínu odříznuté
od řeky sytě zeleným pruhem palmových hájů. Pod námi sem tam projel
prozpěvujíc si nějaký nůbijec na svém čtyřnohém přibližovadlu. Měli
jsme namířeno do bývalého pevnostně vypadajícího kláštera svatého Simeona.
Celkem rozsáhlý komplex z velké části se zachovalými valenými klenbami
skýtal celkem příjemné útočiště atak
jsme neváhali a oddali se odpočinku a občerstvení. Karimother je v tom
všude se vyskytujícím prachu opravdu doporučenou záležitostí - věcí.
Ještě jsme chtěli mrknout na místní krajinnou dominantu západního břehu
- Mauzoleum, ale byli jsme vyhnáni vojákem a tak jsme po chvíli ulehli
do stínu na břehu řeky mezi spící Ramadánem vysílenými velbloudovodiči.
Zjistili jsme že i s pronajatým velbloudem se dá prý udělat opravdu
dobrý kšeft a nejmodernější mobily co tahali z kapes toho asi byly důkazem.
Po pár vzájemných snímcích, když už slunce pomalu začalo ztrácet na
síle, jsme vyrazili přívozem na východní břeh. Už stačilo jen potkat
Nadžafa -našeho zítřejšího felukáře, domluvit čas a honorář za "all
inclusiv", prohlídnout jeho loď a jít se zabalit na příští den.
Klášter sv. Simeona byl postaven mnichem v 7. století a následně byl věnován místnímu svatému ze 4.století jménem Anba Hedra.Podle legendy se Anba Hedra oženila, když jí bylo osmnáct let, ale v den své svatby se vzdálil lidstvu a okamžitě se rozhodl věnovat se cudnosti a stát se asketem poté, co byl svědkem pohřebního průvodu
Chrám Kom Ombo je staroegyptským chrámovým komplexem nalézajícím se na východním břehu Nilu v Horním Egyptě. Chrám se nachází zhruba 3,5 km jihozápadně od města Kom Ombo. Současná podoba chrámu pochází hlavně z Ptolemaiovského období, menší části byly dostavěny později za nadvlády Římanů. Chrám byl zasvěcený dvěma bohům: Harverovi se sokolí hlavou (ve starším období známý jako Hor) a krokodýlímu bohovi Sobekovi. A právě kvůli tomuto dvojímu zasvěcení je chrám často nazýván „dvojitým chrámem“. Stav dnešního chrámu je silně ovlivněn erozí a záplavami, které na stavbu po tisíciletí působily.
20.10. v osm ráno vyrážíme na překvapivě rozbouřený Nil a tak první zkušenost
byla spíš v očekávání kdy se převrhneme silným větrem nebo vlnou, ale
po chvíli jak se vzdalovalo město tak jsme nabírali na důvěře v loď
i v umění Nadžafovo, který si na první den plavby vzal pomocníka - mladšího
bratrance, či co to bylo.Kačka po chvíli objevili asi už nesmazatelnou
památku na své krosně, neboť Nadžav den před odjezdem oživil barevnost
své lodi. Plavba se stala ve vzpomínkách asi tím nejsilnějším zážitkem,
který čím je vzdálenější v paměti jen zraje. Tmavomodré průzračné vody
Nilu lemující sytě zelená políčka, pastviny a palmové háje, spousta
domorodců - pastevců, rybářů a hlavně úžasných dětí, které se vždy vylouply
kdekoliv jsme i jen na chvíli zakotvili. Zážitek silně připomínal odlehlé
oázy západní pouště - naší minulé expedice, v tomto případě turismus
připomínali pouze projíždějící obří nilské parníky. Po proudu Nilu vítr
stále fičí proti a tak šměrujete řeku od břehu ke břehu, je stále co
sledovat. Lůžková úprava paluby umožňovala v leže na matracích sledovat
dalekohledem
nejrůznější detaily všedního černošského života.
První noc byla zprvu velice klidná, usínali jsme na plachetnici přikotveni
v zátoce. Další probuzení bylo až někdy uprostřed noci a po rychlém
zjištění i uprostřed řeky unášející nás svým proudem, když jsem se zajímal
kde je lodivod a spatřil ho spát u našich nohou tak jsem zase po nedalekém
průjezdu několika parníků usnul pečlivě zabalen do spacáku, na řece
se pekelně oproti zátoce ochladilo. První sluneční paprsky nás probudili
až před Kóm-Ombem. Ranní toaleta proběhla v banánové háji kousíček od
chrámového komplexu.Minimální počet turistů, vlastně jsme snad ani jediného
nepotkali, vzdušná lehkost architektury a úžasně zachovalé reliéfy s
neobvykle nápaditými vzory chrám vyzvedlo v našem žebříčku na přední
místo. Ten den jsme si plavbu skutečně vychutnali, mírný vítr zpříjemňoval
válení pod plachtovím, proměnlivá krajina kolem dobarvovala klidnou
atmosféru. Přestávky u břehů vždy dobarvovala spousta úžasně přirozených
dětí, které na břehu povětšinou pásli nějaké domácí zvířectvo. Cestou
se nám těsně před setměním ještě vylouplo pár hrobek ze skalních masivů
nad hladinou, plavba se ten den protáhla hluboko do noci, opravdu příjemný
zážitek - hladina se dokonale zklidnila, Nadžaf to zřejmě kormidloval
citem, neboť zakotvil s naprostou jistou za svitu měsíce na předpokládaném
místě. Tentokráte už jsme zůstali přikotveni u břehu až do rána.
Chrám v Edfu je staroegyptská svatyně ve městě Edfu v Horním Egyptě, asi 100 km severně od Asuánu a asi 85 km jižně od Luxoru, na západním břehu Nilu. Město Edfu bylo v řecko-římských dobách známé jako Apollonopolis Magna, protože bůh Hór byl ztotožněn s Apollonem. Je to jedna z nejlépe zachovaných svatyní v Egyptě. Chrám, věnovaný bohu Horovi, byl postaven v Ptolemaiovském období, mezi léty 237 až 57 př. n. l. Nápisy na jeho stěnách poskytují důležité informace o jazyce, mýtech a náboženství během řecko-římského období ve starověkém Egyptě. Nápisy poskytují podrobnosti o stavební konstrukci i mýtickou interpretaci svatyně (i všech ostatních chrámů) jakožto "ostrova stvoření." Některé se též věnují mytologickému konfliktu mezi Hórem a Sethem.
Chrám byl postaven na místě staršího menšího chrámu, který byl také zasvěcen Hórovi. Původní stavba byla ovšem orientována východo-západním směrem, zatímco současný chrám severo-jižním. Starší chrám vznikl patrně za vlády Ramsese I., Ramsese II. a Sethiho I. Velikost chrámu odráží relativní prosperitu epochy, kdy vznikl. Stavbu započal Ptolemaios III. přesně 23. srpna 237 př. n. l. Nejprve byla postavena sloupová hala, dva příčné sály a svatyně obklopená kaplemi. Chrám dokončil až Ptolemaios XII. Neos Dionýsos roku 57 př. n. l.
Šlo o jeden z největších chrámu zasvěcených Hórovi a byl tudíž střediskem několika svátků spjatých s tímto bohem. K největším patřila oslava posvátného sňatku Hóra a bohyně Hathor, která se dle staroegyptského náboženství každoročně vydávala ze svého chrámu v Dendeře právě do Edfu. Chrám v Edfu přestal být užíván k náboženským účelům po vydaní zákona Theodosia I. v roce 391, který zakazoval nekřesťanské bohoslužby v Římské říši. Jako v mnoha jiných případech, řadu chrámových reliéfů křesťané poté zničili. Dodnes je strop chrámu černý v důsledku požáru, kterým snad chtěli křesťanští žháři zničit pohanské obrazy.
Po staletí byl chrám pohřben pod nánosy pouštního písku a říčního bahna, a to do hloubky 12 metrů. Na místě zaneseného chrámu si dokonce obyvatelé stavěli domy. V roce 1798 však byl chrám objeven francouzskou expedicí a v roce 1860 jej začal francouzský egyptolog Auguste Mariette postupně vyhrabávat z písku. Pozoruhodné bylo, že navzdory "pohřbení" architektonická konstrukce chrámu i jeho výzdoba zůstal téměř neporušena. Dnes je velkým turistickým lákadlem. V roce 2005 byl vstup do chrámu přestavěn a doplněn návštěvnickým centrem i zpevněným parkovištěm. V roce 2006 byl přidán důmyslný osvětlovací systém umožňující i noční návštěvy..
22.10. Kolem sedmé jsme už prozkoumávali břeh a to
především z toaletních důvodů, slunce se třpytilo ve vlnkách, my snídali
a připravovali se opustit feluku. Pak už následoval přibližně půlhodinový
přesun taxíkem do Edfu. Zachovalost rozsáhlého Horova
chrámu, relativně nedávno objeveného, chrámového komplexu 2000
let pohřbeného v písku se odrážela v množství turistů, kteří se kolem
poledního nahrnuli do areálu. Zajímavostí je především právě zachovalost
a komplexnost chrámu, který ač jeden z nejmladších přesně dispozičně
napodobuje své staré předchůdce. Pro přesun do Luxoru jsme měli v plánu
vlakem a né ledajakým, druhá třída bez airconu byla opravdu co do čistoty
dóst hustá, avšak 120 km za 4,50 Kč dávala zapomenout na útrapy tohoto
způsobu cestování. Cesta osobákem utíkala rychle už jen pro to, že bylo
stále co sledovat, vesničky se střídaly jednaza
druhou, barevnost a rozmanitost jejich stavení ostře kontrastovala s
pouští v pozadí.
Luxor - Hatšepsut nechala vztyčit v Karnaku dva obelisky. Karnak je velechrámem boha Amona. Tyto obelisky byly zhotovené z jediného kusu kamene a byly zvednuty pouze s pomocí lan. Výškou i vahou převyšovaly všechny do té doby vybudované. Jejím hlavním dílem bylo vystavění svatyně a zádušního chrámu v Dér el-Bahrí[6]. Tato lokalita se nachází na západním břehu Nilu naproti Karnaku v širokém údolí Libyjského masivu. Hatšepsutin chrám je přilepen na horský masiv a částečně zapuštěn přímo do skály. Cesta k němu vedla územím osázeným tamaryškovým hájem. V současnosti je toto území tvořeno pouze suchou, vyprahlou krajinou bez jakýchkoliv rostlin. Chrám se rozkládá na třech terasách, které se opírají o stěny, po jejichž stranách stojí sloupořadí a jsou vzájemně propojeny hlavní vzestupnou rampou. Na vnější straně některých sloupů jsou sochy boha Usira. Tato výjimečná stavba v dokonalé harmonii s přírodou je dílem nejvynalézavějšího architekta starého Egypta - Senenmuta. Ten spočívá poblíž své královny. V egyptštině znělo jméno Hatšepsutina chrámu Džeser - Džeseru, v češtině znamená nejposvátnější z nejposvátnějších. Součástí Hatšepsutina chrámu byla také tzv. Hathořina kaple, v níž obyvatelé Théb obětovávali bohyni lásky.
23.10. Krátkou kapitolu s názvem Luxor jsme zahájili
odpočati z předešlých válecích dní cynklovýletem do Údolí královen,
hrobky nezklamaly včetně závěrečné impozantní Hatšepsut,
která se neustále rozrůstá, čert ví zda jen na vědeckém základě nebo
jen archeologové nechávají volnou cestu jejich fantazii. Jen duch místa
se rychle vytrácí. Večer byl salátový s pečeným kuřetem na hotelové
terásce. Ceny se zde nijak zvlášť nelišily od asuánských. Druhý den
jsme s Honzíkem provedli Kačku údolím králů, snad alespoň pro ni to
bylo vyjímečné, neboť naše představy po předešlém nastudování a vytipování
lákavých hrobek se nakonec ukázaly ten rok zavřenými. I když přechod přes pás hřebenů oddělujících
Nil od hrobek nabízel impozantní výhledy do nekonečna. Teploty ten den
byly úmorné a tak jsme moc neotáleli s návratem do města. Měli jsme
v plánu ještě ten večer odcestovat a tak jsme ještě nasáli podvečerní
atmosféru v rozlehlém Karnakském chrámovém komplexu.
V půl deváté jsme už čekali v rujnách rekonstruovaného luxorského nádraží
na naši mrazivou cestovní first class. Cesta proběhla standardně, zpestřena
několika hodinovou spolujízdou s klukem z Kanady, který si za svůj plat
řidiče z povolání mohl dovolit každým rokem cestovat po celé Evropě
a Asii více jak dva měsíce.
Pobyt v Káhiře jsme omezili po příjezdu
na minimum. Před odletem jsme ještě navštívili Alexandrii.
Bus vyrážel před západem slunce a tak napětí z netrpělivě očekávaného
konce dne bylo z vyhladovělých cestujících cítit, zanedlouho sekrajina zahalila do tmy a Ramadánem zesláblí Arabové se chopili svých
svačinek. Luxusní pokoj s francouzskými okny zdobenými vitrážemi a
vyřezávaným nábytkem, dvojlůžkem pro každého a jak jinak než s výhledem
na moře sliboval příjemnou noc. Komfort bydlení hravě
vyvážilo sociální zařízení, kde jsem se konečně zase po letech setkal
s pořádným rezatým švábem vzbuzujícím respekt svou výškou převyšujícího
mou skoro dva centimetry vysokou podrážku a jehož tykadélka mi snad
sahala až po kotníky. Město, až na moře, se už příliš neliší od větších
měst, my chtěli navštívit křesťanské katakombyKóm
eš-Šukáfa, které jsou na území snad nejchudší části města,
a tak ten dojem z města byl trošičku rozčarovaný. Po hodinovém bloudění
jse na místo dorazili,
kupodivu jsme ani nešli až zas tak špatně. Katakomby jsou ale cílem,
který se vyplatí navštívit, získat tak představu co všechno se dá
vykutat v podzemí v hl. 35m jako například reprezentativní schodiště
kruhového půdorysu s arkádami, labyrint chodeb, reliéfy, plastiky
a tak...
Rozloučení s Kahirou proběhlo v nedaleké Sakkáře a tím byl náš čas potulování vyčerpán. Samozřejmě si nemohli odpustit
návštěvu Káhirského muzea, je to sice trochu vyčerpávající,
ale kdo neviděl...neuvěří. Snad vás to trochu nalákalo, ikdyž je tenhle
způsob cestování samozřejmě někdy i o ostrých loktech, schopnosti
odolávat poměrně nepříjemným vysokým teplotám, prachu, kontrolovat
neustále jídlo a v tomhle ohledu být opravdu vybíravý ikdyž malé či
větší spanilé střevní jízdy vás zřejmě stejně neminou :)