Je
5.července, sedím ve vlaku směr Jaroměř. Z Jaroměře
pak přes Českou Skalici směr kemp Brodský. Když jsme začali plánovat
tento výlet měli jsme představu navštívit Adršpašsko-teplické
skály, Broumovské stěny a okolí....
.....Výlet
dostal konečnou podobu až po mém příjezdu do Červeného
Kostelce, kde jsem ještě 2 dny pobyl s Lusíjou, v kempu
Brodský. Počasí zatím nic moc stejně jako dosavadní průběh
týdne, v podstatě jsme čekali na vhodný okamžik, kdy se to zlepší
..
Adršpach Adršsko-teplické skály není možno navštívit
na kole!! My to zvládli mimo rámec našeho cyklo-výletu, ale snadno
se dá na naší trasu navázat a výlet si tím prodloužit!. Určitě
se vyplatí zhlédnout alespoň Skalní
město a bývalou pískovnu se smaragdově zeleným
jezerem. Turistika zde jen kvete, nemáte šanci
si jediné místo skutečně vychutnat sami...., ale vynechat to,
no to by byl hřích!! Tato oblast by určitě vyžadovala mnohem delší
dobu k pobytu, zřejmě lépe i bez kola, nejlépe mimo sezónu.Dále
se napojíme na říčku Metuji, která nás postupně provede několika
malými vesničkami,Teplicemi n. Metují a podél
Ostaše až na Českou Metuji.
Po odbočení na Polici, hned po vystoupání kopce, je možné zahlédnout
po levé straně poměrně zachovalý smírčí kříž...více
:
www.teplické skály.
Pevnostní
linie
1.den - 7. 7.
Z Červeného Kostelce jsme vyrazili směrem na
Polici nad Metují. První úsek cesty jsme vystoupali
na červeně značenou hřebenovku nad Horním kostelcem, kde je
možné vidět pozůstatky pevnostního opevnění z 2. světové
války a po menším zaostření se Vám podaří v dáli objevit
i Ještěd a Sněžku. Cesta je úžasná, jen mírné klesání či stoupaní,
čas od času se přes protrhávající se oblačnost usměje i sluníčko
obecné. Dalo by se touto cestou pokračovat dále a hřeben opustit
blížeji Adršpachu, my však pevnostní linii opustili u Odolova,
kde je možné v nedalekém lesíku zhlédnout poměrně velkou
ukázkovou pevnost. Pěchotní srub T-S-26 nad Odolovem
Muzeum v
prostorách postupně rekonstruovaného těžkého objektu. K vidění
diorama, modely, výkresy a některé již zrekonstruované části
objektu. Po dohodě vás členové KVH Odolov provedou po okolním
úseku opevnění jak těžkého tak lehkého.
Umístění: Objekt je vpravo od silnice z Odolova nad Malými Svatoňovicemi
do Jívky. Nejlepší přístup je z Odolova po zelené turistické
značce směr Tmavý důl, ze které musíte odbočit po označené cestě
vlevo.
Otevřeno: celoročně každý poslední víkend v měsíci od 9 do 17
hodin.
Kontakt: Beneš David, Posterestante Úpice 54232, tel. 0439/881
348, 0439/932 542, 0603/515 361, 0439/784 011 (do zaměstnání)
odkaz přímo na odolov - http://www.military.cz/opevneni/ts26.html
odkaz na cele trutnovsko http://www.military.cz/opevneni/t_seznam.html
odkaz na cele nachodsko http://www.military.cz/opevneni/n_seznam.html
Dále
nás cesta vedla podél říčky Jívky směrem na Stárkov.
Odtud, jedouce tentokráte proti proudu říčky Dřevíč, jsme dostoupali
až do turistického hi-lightu -Adršpach. Je
to cesta nabitá nespočetným množstvím zajímavostí, příroda tu
je rozmanitá a jen bují...
Police
nad Metují
1.den
- 7. 7. Police n. Metují je další překrásné městečko,
plné významných památek, jejíchž historie sahá až do hlubokého
středověku. Uvidíte sami. Na dohled máte stále Ostaš
- stolovou horu, která tvoří dominantu této části Broumovska.
Radostnou událostí pro nás na náměstí bylo mimo jiné zjišt
ění, že cyklisti s taškama
ještě nevymřeli, bylo jich snad deset.....
Klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie
Klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie
je raně gotická trojlodní bazilika s pětiboce uzavřeným vyvýšeným
presbytářem. Z původně plánovaného dvouvěžového průčelí byla postavena
pouze jižní věž, která byla v roce 1723 zbourána a nahrazena roku
1724 novou, umístěnou v ose průčelí. Uprostřed průčelí je bohatý,
raně gotický lomený portál s hlubokým ostěním, členěný sloupky
s prstenci, hlavicemi a archivoltami krytými rostlinným dekorem.
Pata portálu je 80 cm pod úrovní dnešního terénu, stejně jako
podlaha celého kostela. Původní tympanon se nedochoval. Hlavní
loď byla zaklenuta roku 1716 barokně gotickou křížovou klenbou
a nahradila tak provizorním prkenný strop, zaklopený po husitském
období. V presbytáři je na levé straně v lomené sedile freska
Kristovy hlavy z roku 1300, odkrytá při rekonstrukci chrámu v
roce 1954. Po stranách presbytáře stojí barokní sochy sv. Vojtěcha
a sv. Václava z první poloviny 18. Století. K cennému zařízení
patří osmiboká kamenná křtitelnice se znaky z 15. Století.V letech
1894-1895 byl interiér kostela vymalován, vybaven pseudogotickými
oltáři, kazatelnou, lavicemi a celý byl nově vydlážděn. V létech
1988-1990 byla provedena rekonstrukce střechy a malba obvodového
pláště budovy.
Klášter
Klášter tvoří komplex barokních jednopatrových
budov kolem dvou obdélníkových dvorů, přiléhající k jižní straně
klášterního kostela. V hlavním průčelí prelatury jsou dva
kamenné portály (jeden slepý) s opatským a konventním znakem
v kartuši. Sál, kde generál Laudon se svojí chotí pořádal
roku 1758 ples, byl nazván jeho jménem a dnes je zde umístěno
muzeum. Výstavba do dnešní podoby byla zahájena v roce 1676 stavbou
severního a východního traktu. Dokončena byla do roku 1700 za
opata Tomáše. Za jeho nástupce Otmara pokračovala výstavba jižního
křídla, ale nejdříve musela být odvedena spodní voda, která působila
při stavbě potíže. Podklášterní mlýn, který dříve přiléhal těsně
ke klášteru, byl posunut o něco níže a pod klášterem byl vybudován
důmyslný odvodňovací systém. Do roku 1738 bylo jižní křídlo téměř
dokončeno. Pruské války však práce přerušily a takstavba pokračovala
s přestávkami. Stavba západního křídla byla zahájena roku
1753. Vedle presbytáře se stavěla věž, která byla dostavěna jen
po střechu kláštera a nebyla nikdy dokončena. Celý komplex budov
byl dokončen v roce 1772. Císař JosefII. zrušil konvent roku
1786 a od té doby budova slouží jiným účelům, než pro jaké byla
stavěna.
Farní kostel Narození Panny Marie
Farní kostel Narození Panny Marie byl vystavěn jako raně
gotický opatem Bavorem na konci 13. století. Byl zbarokizován
v létech 1712-1714. Presbytář byl nově zaklenut a byly zvýšeny
zdi lodě. Zvonice byla zvýšena roku 1720 a byly na ni přemístěny
zvony z věže klášterního kostela. Císařem Josefem II. byl
kostel zrušen roku 1787 a v roce 1792 byla hlavní loď zbořena.
Presbytář slouží jako hřbitovní kaple a na věži se nacházejí zvony
z 15. století. Na zadní straně presbytáře je umístěn nejstarší
renesanční náhrobek v Polici z roku 1632.
Radnice Až do roku 1617 stála polická radnice uprostřed
náměstí vedle pivovaru. Byla opatřena věží se zvonem. Několikrát
vyhořela, naposledy v roce 1535. Roku 1595 byla dokončena stavba
novéradnice, v místech dnešního čp. 77. Vyhořela v létech 1617,1673
a 1700. Město koupilo od opata Bennona dům, dnešní čp.98 a v říjnu
1740 sem slavnostně přestěhovalo městskou pokladnici a privilegia.
Původní stavba, připisovaná K. I. Dientzenhoferovi, měla cibulovitou
věž, kterou po požáru v roce 1842 nahradila v roce 1876 osmiboká
věž ve slohu tudorské gotiky, čímž vzhled budovy značně utrpěl.
Stará škola
Byla postavena v roce 1785. Jedná se o jednopatrovou
roubenou stavbu s mansardovou střechou krytou šindelem. Učilo
se v ní až do roku 1861, kdy se školapřestěhovala do budovy čp.107
v Kostelníulici.
Socha Bolestné P.Marie
Dílo barokního sochaře Jana Brokoffa, umístěna na náměstí
roku 1707.
Empírová kašna
Na náměstí je z roku 1818. Pod ní je artéský pramen,
dříve zvaný Julinka.
Hlavňov
- Čertova skála
1.den - 7. 7. Den se pomaloučku chýlil ke konci a my přemýšleli, kde zalehnout.
K přenocování jsme si vybrali z mapy místo nad Čertovou
skálou a díky ochotnému domorodci jsme dosáhli tohoto
místa žlutě značenou trasou vedoucí z Police směrem na
Hlavňov, jejíž součástí je křížová cesta s
Lurdskou kaplí - úchvatný zážitek a výborný způsob
jak si zpříjemnit stoupání. Prohlédnuvši si předem své nocležiště
zajeli jsme se osvěžit do nedalekého hlavňovského rybníčka,
v přilehlé hospůdce si pochutnali na tlačence a buřtíku a vychutnávali
si zbytek sluncem zalitého večera. Místo pro nocleh najdete
na louce nad Čertovou skálou s překrásným výhledem
na Polici n. Metují a Ostaš.
2.den
- 8. 7. Dnes máme v plánu překonat Broumovské
stěny a poznat trocha okolí města Broumova.
Od hlavňovského rybníčka míříme po žlutě zbarvené trase, míjíme
veřejné tábořiště a noříme se do Broumovských stěn. Cesta mírně
stoupá a nevěští nic dobrého. Po cca 2 km tlačíme i přesto že
cesta je značená jako "cyklo". A tlačit už jsme nepřestali,
docela nám to šlo... Po dosažení vrcholu jsme byli celí fialoví
od divoce rostoucích bujně se množících plodů - borůvek.
Odměnou je Vám rozhled na broumovskou nížinu obehnanou pásmem
pohoří. Po prudkém zklesání jsme se u pískovny Amerika napojili
na červeně značnou cyklotrasu, která Vás povede podél úbočí
broumovských stěn až někam na Meziměstí. Cestou minete
Kapli sv. Huberta, pěšina je prosycena vůní borovic,
úplně svádí ulehnout mezi stromy, nechat se ovívat větříkem....
Hvězda - Kaple P. Marie na
Hvězdě
Stavba o půdorysu pěticípé hvězdy stojí na místě, kde
dal opat Tomáš Sartorius v roce 1670 vztyčit dřevěný kříž
s pozlacenou plechovou hvězdou. Kaple byla zbudována podle
návrhu K. iliána Ignáce. Dientzenhofera v letech 1732 - 1733.
Iniciátorem stavby byl opat Otmar Zinke, který ji také v roce
1733 vysvětil. V roce 1786 byla kaple zrušena. Znovu opravena
a posvěcena pak až v roce 1853.
Tato stavba z tesaného pískovce svou krásnou polohou na temeni
Broumovských stěn dominuje dalekému okolí. Je přístupná klenutým
mostem vedoucím přes cestu ve skalní rozsedlině, terasa u
kaple je 40 metrů dlouhá. Vnější fasády jsou vyzděny z tesaných
kvádrů. Z kruhového půdorysu vystupuje 6 ostroúhelných cípů,
kterými kaple získává tvar pěticípé hvězdy. Stavba má rozpětí
11 metrů. Plechová krytina nahradila dřívější vhodnější pálené
střešní tašky.
Uvnitř je kaple kulatá a měří 6,5m v průměru. Zdi jsou děleny
10 pilastry. Čtyři vysoká klenutá okna jsou v krátkých úsecích
stěn mezi cípy s půlkruhovými nikami. Jediný menší oltář stojí
ve výklenku a je prací neznámého venkovského umělce.
V sobotu kolem svátku Panny Marie Sněžné (5.srpna) se zde
každoročně koná tradiční pouť.
Broumov 2.den
- 8. 7. Z deprese nás nedostal ani Broumov -cíl naší dnešní trasy. Víkendová atmosféra vybydleného města dovybarvila
lítost nad tímto kdysi kulturně bohatým místem v Čechách, jehož význam
- jehož význam je přes všechno stále cítit z velkoryse pojaté architektury......
Historické
jádro
Nejstarší památkou města je především samo jeho historické jádro na skalním
ostrohu, prozrazující svůj kolonizační původ v polovině 13. století charakteristickou
pravidelnou sítí ulic a velkým náměstím - tržištěm. Po obvodu starého
města je možné nalézt zbytky městských hradeb a parkánů - část hradební
zdi u Střelnice, hradební věž kdysi chránící branku a schodiště k předměstí
(tzv. Hladomorna) a na západní straně města věž vestavěná do budovy dnešního
farního úřadu.
Měšťanské domy
Měšťanské domy na středověkých parcelách, vesměs s gotickými zaklenutými
sklepy, dostaly svou dnešní podobu v 16., 18. a v 19. století. Z největšího
renesančního domu č. 105 je po přestavbách zachován pouze bosovaný portál
datovaný 1595. Síně domů č. 154 a č. 155 pod náměstím, postavené v 70.
letech 16. století, jsou zaklenuty hvězdovými klenbami.
Stará radnice
Stará radnice - v polovině 13. stol. fojtův dům, od roku 1419 jedna z
nejstarších radnic v českých poddanských městech. Obnovována po požárech
v letech 1452 a 1565, celkově přestavěna v roce 1838, poslední stavební
úpravy byly dokončeny v roce 1994.
Benediktinský klášter sv. Václava
Benediktinský klášter sv. Václava byl založen v polovině 14. stol. na
místě staršího hradu a obnovován po požárech v letech 1559, 1664 a 1684.
Dnešní stav je výsledkem vrcholně barokní přestavby z let 1728 - 1733,
provedené podle projektu K. I. Dientzenhofera. Ten je také autorem návrhů
výzdoby vnitřních prostor - prelatury, refektáře a knihovny, realizovaných
vynikajícími umělci pražského baroku - štukatérem B. Spinettim, freskaři
J. K. Kovářem a J. Hagerem, malíři J. P. Molitorem a F. A. Schefflerem.
Součástí kláštera je Muzeum Broumovska.
Klášterní
kostel sv. Vojtěcha
Nejstarší písemná zmínka o klášterním kostele sv. Vojtěcha je z roku 1357,
kdy byla pravděpodobně dokončena stavba gotického dvoulodí s polygonálním
závěrem kněžiště a dvěma věžemi - velkou hodinovou v ose západního závěru
a menší zvonicí při severní straně kněžiště. Po požáru v roce 1684 byl
kostel barokně přestavěn Martinem Alliem v letech 1685 - 1688. Na bohaté
vnitřní výzdobě chrámu se podíleli štukatéři T. a A. Soldatiové, freskař
J. J. Steinfels, sochaři M. V. Jäckel a K. J. Hiernle. Oltářní obrazy
v šesti bočních kaplích namaloval V. V. Reiner.
Farní kostel sv. Petra a Pavla
Farní kostel sv. Petra a Pavla je poprvé připomínán v
r. 1258, z kamene byl postaven ve 14. stol., v roce 1679 zahájena barokní
přestavba kostela, v hrubé stavbě dokončená v roce 1680, nástavba věže
nese datum 1682. Vnitřní zařízení bylo obnoveno po požáru v roce 1757.
V hradební zdi proti hlavnímu vchodu jsou zasazeny náhrobní kameny ze
16. a 17. stol. ze zrušeného hřbitova.
Kostel sv. Václava
Kostel sv. Václava u dolní brány byl postaven podle projektu K. I. Dientzenhofera
po roce 1729, nástropní fresku namaloval F. A. Scheffler. Po uzavření
koncem 18. stol. byl obnoven opatem J. N. Rotterem v roce 1885.
Špitální kostel sv. Ducha
Špitální kostel sv. Ducha na předměstí je spolu se sousedním špitálem
připomínán již ve 14. stol., obnoven byl po roce 1450 a z kamene přestavěn
v roce 1689.
Hřbitovní kostel P. Marie
Hřbitovní kostel P. Marie byl založen ve 13. stol. a po vypálení husity
znovu postaven po roce 1459. Ochoz po obvodu kostela byl obnoven za opata
Tomáše Sartoria na konci 17. stol. V ochozu jsou umístěny renesanční a
empírové náhrobníky a zavěšeny desky s kronikářskými zápisy.
Broumovská skupina kostelů
Kryštofa
a Kiliána Ignáce
Dientzenhofera.
Kostel sv. Václava a historie města
Na místě nynějšího kostela začali v roce 1610, v době po
vydání Rudolfova majestátu, který povoloval i nekatolíkům české konfese
svobodu vyznání, broumovští protestanti těsně přede zdmi města stavět
nový dřevěný kostel. Stavba dřevěného evangelického kostela trvala do
r. 1613, byla však zakázána od opata Wolfganga Zelendra. To však evangelíkům
nezabránilo, aby se stavbou kostela pokračovali, a tak císař Matyáš
vydal rozkaz zakazující stavbu. Přesto byl kostel pod ochranou protestantských
stavů užíván evangelíky až do roku 1618, kdy byl z rozkazu císaře zavřen
a osm měšťanů broumovských v Praze uvězněno. Tato událost a poboření
protestantského kostela v Hrobech zavdalo bezprostřední podnět k vyhození
císařských místodržitelů z oken a posléze k třicetileté válce. Kostel
zabraný, v letech 1618 - 1621 protestanty byl roku 1622 definitivně
uzavřen. V roce 1676 vystavěl na jeho místě opat Tomáš Sartorius nový
kostelík, též dřevěný, zasvěcený sv. Václavu. Na místě tohoto kostela
dal opat Otmar Zinke roku 1729 postavit kostel nynější. Autorství není
doloženo prameny, avšak vyplývá z činnosti Kiliána Ignáce Dientzenhofera
pro břevnovsko-broumovské benediktiny. Roku 1788 byl kostel sv. Václava
poškozen bleskem. Týž rok byl zrušen, ale od r. 1885 opět obnoven a
znovu užíván pro církevní účely.
Svatyně má půdorys protaženého řeckého kříže. Na pravoúhlý prostor kněžiště
navazuje půlkruhová apsida. K západu orientovaný kostel vypadá jako
kamenná omítaná stavba na vysoké trnoži, jejíž zdi jsou oživeny toskánskými
pilastry. Stavba má poměrně střídmý barokní štít. Střecha je kromě východní
strany zvalbená, kryta bonským šindelem. Hlavní ve východním průčelí
je v kamenném ostění, s proláklým vlysem a rovnou římsou. Okna směřují
do tří lodí, dvě menší okna do kněžiště, všechna jsou půlkruhová.
Vnitřní předsíň kostela je sklenuta pod i nad kruchtou valenou klenbou
do eliptických oblouků. Loď má dovnitř zakulacené rohy, které vytvářejí
pendetivy, podporující plochou báň bez převodné římsy. Kněžiště je zaklenuto
v prvním poli českou plackou a v závěru paprskovou klenbou. Pod pásy,
jež ohraničují střední loď, vystupují ze zdi zalomené pilastry s barokně
jónskými hlavicemi, které nesou vysokou římsu. Klenba je pokryta rozsáhlou
freskou Ant. Felixe Schefflera, znázorňující apoteosu sv. Václava a
další světce z okruhu českých patronů. Obraz na hlavním oltáři namaloval
malíř Kandler a znázorňuje sv. Václava a sv. Jana Nepomuckého.
Po r. 1950 byl kostel uzavřen a velmi chátral. V r. 1989 - 1994 byl
opraven. Nyní opět slouží k bohoslužbám, které zde jsou každý čtvrtek
v 18.00 hod.
2.den
- 8. 7. Kaple Marie Sněžné na vrcholu Broumovských
stěn naznačuje, že se ocitáme v území posetém barokní architekturou
rodiny Dietzenhoferů. Ještě před Meziměstím ve Vernéřovicích máte možnost shlédnout hned další z nich. Stav památek v této oblasti
je v žalostném stavu, většinu z nich nemáte ani možnost navštívit a naznačuje,
v jak chudém území se nacházíte. Meziměstím chudoba vrcholí.....
Broumovská skupina kostelů
Kryštofa
a Kiliána Ignáce
Dientzenhofera. Kostel sv. Michaela, archanděla
Podle místní pověsti byla obec Vernéřovice založena
ve 2. polovině 13. století jistým Wernerem, který přišel spolu s kolonisty
z Duryňska na pozvání broumovského opata Martina I. Byla mu zde přidělena
půda, tehdy porostlá lesem, aby ji vzdělal. Postavil si zde obydlí, za
což platil daně, a stal se místním rychtářem. Dominantou obce je farní
barokní kostel sv. Michaela stojící na návrší uprostřed vsi na hřbitově.
Ten stojí v místě původního dřevěného kostela, který dal roku 1540 postavit
opat Matěj Mathias a který roku 1683 dal opat Tomáš Sartorius zvětšit.
Nynější kostel, který za svůj vznik vděčí opatu Otmaru Zinkemu, byl vybudován
v letech 1719 - 1720, respektive 1722, kdy se dokončovalo jeho vnitřní
vybavení, snad podle plánů Kryštofa Dientzenhofera. Jeho autorství není
přímo doloženo prameny, ale vyplývá z jeho činnosti stavitele pro
tento řád. Stavba je orientovaná, omítaná (omítka dnes z velké části opadaná)
a je složena z eliptické lodi, k níž je připojena na východ sakristie
a na západ věž. Průčelí jsou členěna meziokenními lizénami, které tvoří
svislé i vodorovné pásy vyplněné vrhanou omítkou. Na jižní straně byly
sluneční hodiny. Vchody jsou tři: hlavní pod věží, 1,56 m široký a 2,80
m vysoký, pravoúhlý. Nad tímto vchodem ve štukovém orámování je bílá mramorová
šestihranná deska s nápisem: PRINCIPI, CAELESTIS, EXERCITUS, S. MICHAELI,
DEDICAT. 1719, O. A. B. To je v překladu: "Knížeti nebeských zástupů,
sv. Michaelovi věnoval Otmar, opat broumovský". Boční vchod vede z jižní
strany a poslední do sakristie. Oba jsou pravoúhlé v kamenných ostěních.Uvnitř
působí jediná eliptická loď, 16m široká a 26m dlouhá, jako sál, do něhož
ční 10 pilířů, vystupujících ze zdi. Na vysokém náběhu je rovný strop
hladce omítnut. Polychromie vnitřku má modrošedou barvu s hnědými stínovanými
archivoltami a římsami, s šedou obloučkovou atikou s modrým průhledem
ke stropu (naposledy vymalováno v roce 1941). Sakristie je 5m široká a
4m dlouhá zaklenuta valeně s výsečemi. Zajímavostí interiéru je kruchta
vyčnívající ve 3 obloucích do lodi. Ta je přístupná z kostela dvěma dřevěnými
schodišti a pokračuje v emporách, které jsou 3 po každé straně, nejsou
pouze ve výklencích, v nichž se nachází oltáře. Empory i kruchta jsou
vroubeny zábradlím z čtyřbokých barokních kuželek. Na hlavním oltáři je
obraz od Ant. Felixe Schefflera: Zjevení sv. archanděla Michaela na hoře
Gargano v jižní Itálii. Po stranách sochy sv. archandělů Gabriela a Rafaela.
Varhany byly zrekonstruovány po r. 1990.Do roku 1916 měl kostel celkem
5 zvonů (4 ve zvonici a 1 v lucerně), toho roku byly 4 z nich státem zrekvírovány.
K zbylému přibyly roku 1924 nové dva zvony pořízené z dílny broumovského
zvonaře Oktaviána Wintra. Zvony byly opět zrekvirovány ve druhé světové
válce, zůstal opět jeden zvon. Dnes má kostel stále pouze jeden zvon z
roku 1600 o průměru 105 cm a výšce 80 cm s nápisem RUF MICH AN IN ZEID
DER NOT SPRICHT DER HERR SO WILL ICH DICH ERRETTEN UND DU SOLIST MICH
PREISEN ANNO 1600 (Zavolej mě v čase nouze říká Bůh, tak tě chci chránit
a ty mě máš velebit). Dále jsou na zvonu uvedení donátoři a je zde vyobrazeny
znaky broumovského a břevnovského kláštera a krucifux. Zvon je proti původní
orientaci otočen o 90°. Uvnitř kostela ve zdi lodi je zazděn renesanční
náhrobek původně ze hřbitovní zdi z pískovce, uprostřed vyhloubený s polychromovaným
reliéfem postavy muže hnědých vlasů a vousů, v modravých koženkách a šatě
a hnědém plášti. Z textu se dovídáme, že jde o náhrobek vernéřovického
šolce (rychtáře) Blasia Meissnera, který zemřel v roce 1579 ve věku 41
let. Okolo kostela se rozkládá velký hřbitov, většina německých hrobů
je pustá. Před kostelem stojí barokní fara (dnes Obecní úřad) s cenným
znakem nad hlavních vchodem.Bohoslužby se zde konají každou druhou neděli
v měsíci v 10.30 hod.
Vižňov - Kostel sv. Anny
Původní středověký dřevěný kostel byl ve vsi doložen
už v roce 1335. Do třicetileté války byl farním, po té filiálním s příslušností
do Vernéřovic. Podle pramenů se jednalo o malý a úzký kamenný kostelíček,
který dal po roce 1672 rozšířit a renovovat opat Sartorius.
Stavba současného kostela sv. Anny byla zahájena roku 1724 a zcela dokončena
roku 1728. Svěcení je potvrzeno do roku 1727. Stavbu inicioval broumovský
opat Otmar Zinke. Autorství Kryštofa Dientzehofera není přímo doloženo
prameny, ale vyplývá z jeho činnosti pro břevnovsko-broumovské benediktiny.
Kostel sv. Anny je barokní stavba z lomového kamene obrácená k západu, ve výplních omítaná vrhanou omítkou. Hladká omítka
je ve vodorovných i svislých pásech nad trnožem z tesaných kamenů a
pod barokně profilovanou hlavní římsou. K eliptické lodi, která je na
podélných stranách poněkud proláklá, přiléhají na kratších stranách
dvě obdobné součásti stavby s otupenými rohy, kryjící na západní straně
malé kněžiště, na východní straně kruchtu s dvěma točitými schodišti,
ke které je přistavěna hranolová věž. Ke kněžišti je připojena nízká
sakristie.
Valbová střecha se jeví ve všech plochách jakoby zborcená, byla původně
kryta šindelem, který byl 1903 vyměněn za břidlici a v devadesátých
letech za plechové, rudě natřené šablony.
Věž je zakončena osmibokou bání na vysokém náběhu s otevřenou lucernou,
ukončenou menší bání. Stavitelem věže byl Johann Heinrich Opitz z Ruprechtic.
Okna jsou vesměs segmentová, v lodi jsou tři páry, v kněžišti a ve věži
nad kruchtou po jednom. Kromě toho je po stranách v kněžišti po menším
okně. Stejná tři okna jsou v sakristii. Ve zvonici věže jsou čtyři velká,
na vrchu půlkruhová okna
Loď je uvnitř 15 m široká a 24 m dlouhá. Je řešena jako eliptický sál
na osmi pilířích, které mají ve středu po půldruhém toskánském pilastru.
Nad nimi se zalamuje dvojitý architráv, hladký vlys a podstropní římsa
se zubořezem. Mezi pilíři jsou pětistranné mělké výklenky, nestejně
dlouhé, valeně přepásané v poloelipsách s archivoltami a s římsami pod
klenbovými patkami v lodi.
Strop v lodi je trámový, rovný, na vysokých vydutých nábězích.
Kruchta pavlánovitě vyčnívá do lodi a obsahuje dvě nejbližší pole po
každé straně jako emporu.
Malba kostela je různobarevně mramorovaná. V kněžišti na klenbě je původní
malba "Bůh Otec v oblacích".
Varhany jsou čtyřdílné, v soudobých skříních. Zvony byly původně 3.
Do dnešní doby se dochoval pouze jeden.
Bohoslužby se zde konají pouze jednou do roka, v neděli po svátku sv.
Anny (26. července).
Ruprechtice- Kostel
sv. Jakuba Vetšího
Kostel sv. Jakuba Většího stojí na místě původního dřevěného
kostelíka z roku 1386, který několikrát vyhořel. V 16. století se stal
evangelickým, katolickým byl znovu až po třicetileté válce. Nynější
kostel stojí od roku 1721. Podle zachovaných účtů byla novostavba kostela
zahájena položením základního kamene 18. srpna 1720. O tři léta později
11. dubna 1723 byl dokončený kostel posvěcen. Autorem je pravděpodobně
Kryštof Dientzenhofer.
Stavba je barokní, postavená na protáhlém osmibokém půdorysu z omítaného
kamene. Stojí na návrší v severní části obce uprostřed hřbitova. Ke
stavbě, která je jednolodní přiléhají pozdější přístavby: na východ
sakristie, na západ předsíňka. Zdi kostela jsou na rozích a obou podélných
stranách zesíleny svislými pásy, které nad trnožem a pod hlavní římsou
zabíhají do vodorovných pásů. Západní průčelí přechází nad hlavní římsou
ve vysoký štít. Štít má po stranách voluty, které jsou děleny párem
pilastrů s baňatými hlavicemi ukončenými římsou. Střecha je sedlová
s osmibokou věží. Původně byla kryta šindeli. Hlavní vchod od západní
strany je 1,7m široký a 2,8m vysoký, je pravoúhlý, ve zdi 1,7m silné,
vroubený barokně profilovaným kamenným ostěním. Nad vchodem je vsazena
šestiboká mramorová deska s nápisem: FILIO / TONITRUI / S. IACOBO MAJORI
/ EXCITAVIT 1721 / O.A.B. (Othmar Abbas Braunensis). To přeloženo znamená
:"Synovi hromu. sv. Jakubu Většímu zbudoval Otmar, broumovský opat".
Svatý Jakub a jeho bratr Jan byli tak totiž samotným Kristem nazváni
pro jejich výbušnou povahu. Nad deskou je eliptický znak břevnovského
a broumovského kláštera. Kostel osvětluje devět půlkruhových oken.
Interiér, který je řešený jako jednotný sál a je 16m široký a 30m dlouhý.
Zdi jsou členěny pěti páry pilastrů s barokními hlavicemi. Nad nimi
se zalamují architrávy a hladké vlysy ve spodní části podstropní římsy,
které obíhají kolem celého sálu. Strop je rovný, trámový, omítaný. V
západním poli lodi se opírá o dva pilíře kruchta. Její pokračováni se
nachází v pavlačových emporách nad podélnými stranami lodi, které jsou
vroubené čtyřbokými dřevěnými kuželkami. Hlavní oltář je dřevěný. Na
oltáři visí obraz Sv. Jakuba Většího, který je dílem ukrajinského malíře
Vjačeslava Iljaščenka z r. 1998. Kazatelna je vysutá, dřevěná, s reliéfy
čtyř Evangelistů. Pod stříškou je holubice.
Ke kostelu patří i zvonice, která stojí jihovýchodně od této stavby.
Slouží jako hřbitovní brána. Zvon "Jakub" má výšku 82 cm a
průměr 64 cm. Letopočet 1721 na pamětní desce nad vstupem do kostela
se vztahuje zřejmě jen k datu jejího osazení.
Bohoslužby jsou zde pravidelně každou neděli v 16,00 hod.
Heřmánkovice - Kostel všech svatých
První zachované zmínky o dřevěném kostele jsou z roku
1353. Ten koncem 16. století zanikl a byl v 17. století nahrazen raně
barokním dřevěným kostelem. V letech 1722 - 1726 počal opat Otmar Zinke
s novostavbou kostela zděného. Základní kámen byl poloľen 8. listopadu
1722. Hrubá stavba byla dokončena a posvěcena roku 1723. Další tři roky
se ještě pracovalo na dobudování a dokončování úprav interiéru. Autorem
projektu je pravděpodobně Kilián Ignác Dientzenhofer. Autorství však
není přímo doloľeno prameny, vyplývá z činnosti tohoto stavitele pro
břevnovsko-broumovské benediktiny.
Kostel se nachází na mírném návrší, uprostřed roztroušené
vesnice. Je postaven z lomového kamene a otočen k západu. Stavba je
celá hladce omítaná aľ na výplně s vrhanou omítkou, dnes značně poškozenou.
Kostel má půdorys protáhlého osmiúhelníka (27,5m dlouhý a 10m široký)
se stěnami vně konkávně vybranými, zvlněnými a se zakulacenými rohy.
Střecha je břidlicová, na osmistěnné cibulové báni s lucernou plechová.
Stavba má jednu loď s obíhajícím kaplovým ochozem, ke které přiléhá
úzké kněľiště s vydutými příčnými stranami. Za kněľištěm se nachází
obdélná sakristie. Na kruchtu navazuje hranolová věľ se zaoblenými rohy.
Strop lodi je trámový a omítaný, působí dojmem ploché klášterní klenby.
Je vymalován výhledem do nebes, s vysokou obrubou nad hlavní římsou.
V polokruhových polích jsou zde namalovány obrazy 4 evangelistů a v
eliptických věncích andělé. Původní malba vznikla záhy po vybudování
kostela, ale byla roku 1865 přemalována, o čemľ svědčí nápisy: A.A.B.1736
kolem znaku kláštera a N.A.B.1865 na zavěráku nad obrazem broumovského
kláštera před hlavním oltářem. Kruchta je do lodi podchycena půlkruhovým
pásem, podklenuta valenými výsečemi a táhne se aľ do středního pole
lodi, kde tvoří po stranách empory. Sakristie (4,2m x 5,2m) je zaklenuta
kříľem bez ľeber. Elipsovitý presbytář je sklenut plackou, která znázorňuje
malbu s pohledem na Broumov, rokajový ornament a malovaný monogram opata
Otmara Zinka s datem 1736.
Vybavení kostela je barokní a z části empírové. Cennější mobiliář musel
být po roce 1990 deponován na bezpečném místě, vzhledem k vlně kostelních
krádeľí. V současné době byla dokončena oprava střechy. Bohosluľby se
zde zatím nekonají.
Šonov 2.den
- 8. 7. Pro naší další neméně romantickou noc jsme si vybrali nedaleký, 4 km vzdálený, východně položený Šonov,
mimo jiné opět potřísněný Dietzenhoferovským géniem.
Lusíjka tentokát zabodovala. Vybrala asi nejlepší nocleh naší expedice
- na protihlehlé stráni od šonovského kostela u kapličky (viz mapa) asi
1 km od polské hranice. Slunce pomaloučku zapadá za kostel a my ponořeni
v hluboké trávě usínáme......
Šonov -
Kostel sv. Markéty
Obec Šonov byla založena ve druhé polovině 13. století německými kolonisty.
V obci stál dřevěný kostel sv. Jana Evangelisty, který již v roce 1354
odváděl desátky. V letech 1547 a 1688 byl opravován, ale bohužel roku 1775 shořel.
Nyní na jeho místě stojí kaple P. Marie. Po zániku tohoto kostela přešla
farnost ke kostelu sv. Markéty, který leží o samotě na vrchu západně
nad obcí. Za svůj vznik vděčí zejména broumovskému opatu Otmaru Zinkemu.
Stavba probíhala v letech 1727 - 1730. Kostel byl postaven pravděpodobně
podle plánů Kiliána Ignáce Dietzenhofera, autorství však vyplývá pouze
z jeho činnosti pro břevnovsko-broumovské benediktiny. Koncem 18. století
byla přistavěna boční předsíň a dřevěná kruchta.
Stavba je zajímavě orientovaná štítovou zdí s věžemi směrem k Broumovskému
klášteru, který je k spatření jen z kruchty nebo věží. Má velmi členitý
půdorys a je hladce omítaná s výplněmi a s vrhanou omítkou. Na západní
straně úhlopříčně vyčnívají z jediné lodi věže, na východě sakristie
a depozitář. Západní průčelí je vystavěno do štítu, který je ukončen
zalomenou římsou, vytočenou uprostřed obloukem. Pod celou budovou je
podložen trnož z tesaného pískovce, na kterém stojí stěny doplněné toskánskými
pilastry. Střecha lodi je sedlová, nad kněžištěm zvalbená. Čtyřboké
dvoupatrové věže jsou převedeny ve vysokých nábězích na osmiboké, zvonovité
báně, ukončené na hrotech proláklými kužely.
Uvnitř kostel měří 31m na délku a 12m na šířku, ale svou bohatou členitostí
působí větším dojmem než doopravdy je. Samotná loď je 25m dlouhá, 12m
široká a je v rozích obrněna dórskými pilastry, jejíž kládí sahá až
pod strop. Kněžiště zdobí půlkruhový vítězný oblouk s vroubenými pilastry.
Samotné kněžiště má stěny s jónskými pilastry, je zaklenuto v obdélném
poli českou plackou a je 5x5 metrů velké. Nad kruchtou se pne eliptický
pás. Stavba má šest vchodů, z toho tři vedou do předsíně a tři do lodi.
Všechny vchody jsou umístěny v kamenném ostění. Tři postranní vchody
uprostřed lodi vedou do předsíně, do sakristie a do depositáře. Okna
jsou umístěny v kamenném ostění a jsou trojích tvarů. Malbu kostela
provedl v roce 1867 František Šrůtek z Náchoda.
Zvony v chrámu sv. Markéty byly v roce 1916 rekvírovány (4 ze 3) pro
válečné účely. Proto byly v roce 1927 pořízeny zvony nové od Oktáva
Wintra z Broumova. Tyto zvony až na jeden byly opět zrekvírovány v druhé
světové válce. Zvon který zůstal byl v devadesátých letech převezen
na věž klášterního kostela v Broumově.
Na hřbitově v obci stojí pseudogotická kaple Panny Marie Růžencové z
druhé poloviny minulého století. Reliéf sv. Vojtěcha, který byl kdysi
umístěn ve hřbitovní zdi, je nyní v broumovském muzeu. Na hřbitově je
hrob dvou benediktinských kněží, zastřelených brutálně revolučními bojůvkami
v roce 1945. Mobiliář kostela sv. Markéty byl částečně rozkraden, zbytek
uložen v depositáři.
Bohoslužby se zde nekonají.
Otovice, Božanov....3.den
- 9.7.
Zřejmě nejpilnější místní traktorista-sekáč na protějším svahu nás zvukem
svého traktoru asi Zetoru vítá v novém dni. Krásné ráno nevěstí nic dobrého,
temný obzor naznačuje nestálé počasí. Ranní pokus navštívit šonovský
kostel selhal. Jediný způsob jak se dostat ke kostelu byla nevábná
cesta skrze pastvisko kraví a tak jsme jej přenechali jim. Den je ve znamení
přesunu za polské hranice. Přeháňky mírné či vydatné, ale poměrně krátkého
rázu se střídají se sluncem, ale nedělá nám to velké problémy. Bohužel
ani Otovice ani Martínkovice nenabízejí
možnost k nahlédnutí do útrob místní kostelní architektury a tak až Božanov naší touhu se alespoň povrchně seznámit s Dietzenhoferovským rukopisem ukájí. Právě probíhá rekonstrukce, díky níž asi tomuto vděčíme. V ukájení
jsme pokračovali v místní hospůdce, hlad byl už veliký a tak chudá místní
krmě přišla vhod. Počasí se mezitím ustálilo a až do večera už slunce
provázelo naše šlápy. Cílem byly polské Wambeřice, nejznámnější
mariánské místo v Sudetech.....
Otovice - Kostel sv. Barbory
Na místě nynějšího kostela stála dříve dřevěná kaple a to až do roku
1709, kdy dal opat Otmar Zinke postavit nynější kostel,patrně podle
starších plánů Kiliána Dientzenhofera. Podle dochovaných záznamů byla
stavba zahájena roku 1725 a posvěcena roku 1726. Kostel byl dokončen
roku 1727. V letech 1748-1750 se ještě pracovalo na vnitřním vybavení
a menších úpravách interiéru. Autorství obou Dientzenhoferů není doloženo
prameny, vyplývá však z trvalých pracovních svazků s břevnovsko-broumovskými
benediktiny.
Kostel má loď oválného půdorysu s věncem sedmi půlkruhových kaplí, včetně
kněžiště. Před hlavním průčelím se nachází předsíň s věží. Předsíň má
lehce konický půdorys. Ploché západní průčelí vrcholí trojbokým štítem.
Nad hlavním vchodem se nalézá monogram opata Otmara Zinka s datem 1726.
Zvenku má stavba zvlněný obrys. Nad kaplemi se střídají polokruhové
a trojhranné obrysy. Kromě hladkých pásů na rozích a v koutech je stavba
celá omítnuta vrhanou omítkou. Ze západní strany vede do kostela vchod,
který je v tesaném hladkém ostění pravoúhlý. Kostel prosvěcuje 8 půlkruhem
uzavřených oken.
Interiér stavby je členěn osmi štíhlými pilastry na nízkých trnožích.
Pilastry jsou bez patek, s hlavicemi, které jsou tvořeny ze zalomovaného
hladí podstropní římsy. Strop je rovný, zrcadlový, rákosovaný a na vysokých
oblých nábězích. Mezi pilastry se eliptickými archivoltami do lodi otvírají
jednotlivé kaple. Stěny jednotlivých kaplí jsou členěny nikami a lizénovými
rámci, které nesou římsu.
Zařízení kostela je většinou z doby jeho výstavby, s rokokovými doplňky.
Hlavní oltář vyplňuje svojí sloupovou architekturou celý východní výklenek.
Oltář v jižní střední kapli, který býval oltářem hlavním je bohatě zlacen
barokní sloupkovou architekturou s rokajovými prořezávanými postranicemi
a je pravděpodobně nejcennější památkou uvnitř kostela.
V současné době je to jen oltářní architektura, protože reliefy z křídel
a další plastiky byly uloženy částečně v broumovském muzeu a částečně
v depozitáři. Také další cennější mobiliář musel být vystěhován a bezpečně
uložen vzhledem k vlně kostelních krádeží po r.1990. V zadní části lodi
se nachází kruchta, s dřevěnou kuželkovou balustrádou, přecházející
do posledního páru kaplí.
Bohoslužby se zde konají každou první neděli v měsíci v 10,30hod.
Božanov - Kostel sv. Maří Magdalény
Obec Božanov byla založena v polovině 13. století. Její
dominantou je kostel sv. Maří Magdalény. Dříve zde stál kostel dřevěný
a to asi 40 m východně od nynějšího. Kostel je připomínán již v r. 1384
a byl až do r.1624 kostelem farním. Zasvěcen byl sv. apoštolu Bartoloměji.
V letech 1604-1621 byl obsazen protestanty. Se stavbou dnešního kostela
se začalo v roce 1709. Podle neúplných údajů stavebních účtů soudíme,
že bylo započato východní věží a presbytářem, přičemž starý kostel byl
asi až do roku 1735 nadále užíván. Druhá stavební epocha pokračovala
mezi lety 1733 - 1734, poté byla stavba přerušena a znovu se začalo
stavět v roce 1738. Stavba byla dokončena v r. 1743. Architekt tohoto
kostela není přesně znám, předpokládáme, že to byl Kilián Ignác Dientzenhofer,
který pracoval pro břevnovsko-broumovské benediktiny.
Neorientovaná novostavba je připojena ke starší západní věži a má centrální
dispozici. Loď je založena na půdorysu čtverce s okosenými rohy. Spočívá
na 8 pilířích, vroubených sdruženými toskánskými pilastry s mělkými
patkami na kolem obíhající trnoži. Příčně oválné prostory předsíně s
kruchtou a kněžištěm jsou protějškově připojeny na hlavní ose. Boční
stěny lodi člení vždy trojice výklenků v síle obvodové zdi, výklenky
na diagonálách lodi mají vložené empory. Kostel je cihelně klenut. Klenba
lodi je v patě pročleněna tříbokými výsečemi. Řešení je zjednodušenou
a obměněnou variantou kostela sv. Klimenta v Odolena Vodě.
Vnitřní architektura je považována při svém složitém rozčlenění za mistrovské
dílo prostorového zvládnutí. Rozměry interiéru: délka kostela 34,5 m,
šířka 17,5 m, z toho délka lodi 16,8 m, délka kněžiště 6,5 m, šířka
10 m.. Kostel má dva boční oltáře. Hlavní oltář je v novobarokním slohu,
pochází z první poloviny tohoto století a byl vytvořen tyrolskými řezbáři.
Uprostřed oltářního retáblu je socha sv. Marie Magdalény, patronky kostela,
po stranách jsou sochy sv. Josefa a sv. Jana Křtitele.V jednom z bočních
oltářů je zasazen obraz Ukřižování Pana Ježíše v rokokovém rámu. Ve
druhém bočním oltáři je obraz Panny Marie. Na hřbitov ke kostelu se
prochází pozdně gotickou branou z 15. století, dochovaná z doby ještě
před založením hřbitova.
V blízkosti kostela se nacházela budova zvaná "widmut" patrně
ještě z 15. století, která byla určena pro kaplana. V roce 1928 však
byla zbořena. Tímto zmizela poslední hrázděná památka na Broumovsku.
Za zmínku stojí také Immaculata stojící u silnice pod kostelem. Jedná
se o práci místního umělce z konce 18. století.
Bohoslužby v tomto kostele jsou každou poslední neděli v měsíci v 10,30
dopoledne..
Radkow, Wambeřice 3.den - 9.7.
Polské Wambeřice, nejznámnější mariánské místo v Sudetech, město o devíti branách, stotřicetipěti kaplí, kostelem a jinými objekty
podél trasy Kalvárie, Křížové cesty a cestiček. Jako cizinci
si samozřejmě po přechodu přes hranice nijak zvlášť nepřipadáte a ani
město Radkow, první na naší trase, vám ten pocit nijak
významně nezmění. Doporučujeme pokusit se proměnit nějaké peníze, později
pak přesvědčovat místní prodavače a nutit k české měně je nevítané,
a když už, tak nevýhodné. Z města už je velmi přehledně značena polní
cesta. Zprava je lemována Stolovými horami a vede lahodnou
krajinou, která vás prostě dostane. Městečko je celé v duchu turistickém
stejně jako místní duchovní hi-light č.1 - barokní kostel Navštívení
Panny Marie. Jeho bohaté průčelí je zdůrazněno monumentálním
schodištěm. ......
Radkow 3.den - 9.7.
---------------
Po nákupu zásob na večeři a snídani v trávě, po výborné zmrzlince jsme
opustili toto místo s vizí večerní očisty v nedalekém jezeru těsně za hranicemi poblíž Radkowa. Jezero bylo krásné
a lákalo k vykoupání svou průzračností a čistotou, což dokazovala přítomnost
malých ráčků všude, kde jsme se jen podívali. Nejenom ti drobní tvorečkové,
ale i cedule u břehu
vzbuzovali respekt a zhatili nám vidinu slastné a očistné lázně. Každopádně
doporučujeme místo rozhodně nevynechat, už pro příjemné posezení u klidné
hladiny jezera v níž se zrcadlí nedaleké Stolové hory ukončující horizont.
Místem k nocování jsme zvolili loučku na pokraji lesa, s výhledem do
širokého okolí kopce s výstižným názvem - Mnich a pro
očistu posloužila voda z nedaleké bystřinky. Radkow ten večer slavil
bůhvíkolikasté výročí svého založení, na zábavě se podíleli i čeští
interpreti, nebo Poláci zpívali tak dobře česky, každopádně jsme si
připadali jako doma. Slunce pomalu krajinu zabarvovalo do ruda, sedlák
zaháněl poslední kusy dobytka do chlévku a my zkrápěni prvními kapkami
padající rosy usínali v zajetí svého objetí.......
Skalní hřiby - 4.den - 10.7.
---------------
Za dupotu a významného kvičení, nastiňujícího situaci v níž jsme se
ocitli, a sice jako narušitelé revíru, se vyděšeni probouzíme do dalšího
slunečného rána. Zřejmě i polští myslivci bojují s problémem přemnožení
kanců. Připravte se na 500set metrové převýšení na poměrně krátké vzdálenosti.
Po Lucinčině snídani jsme zajeli do Radkowa pro nějaké
pot
raviny na cestu, jelikož jsme nechtěli riskovat to, že už nebude
příležitost si někde rozumně nakoupit. Martin nás zase pobavil, při
náhodném osahávání se zjistil, že kde dřív býval nožík zbylo jen prázdné
pouzdro. Tak jsme naše nocležiště navštívili podruhé, Martin byl zřejmě
vystresován kančím na divoko a svou ranní potřebu v hustém nepřehledném
lesíku, kde nožík později opět našel, uspěchal. Cesta se klikatí na
úpatí Stolových hor, vede kolem velkého lomu, který
byl vidět už od jezera a je poměrně frekventovaná. Zhruba ke konci nejpodstatnější
časti výstupu jsme si udělali malou pauzičku na obídek s uchvacujícím
výhledem do kraje pod námi. Rozhodli jsme se, že si uděláme malou odbočku
po červené na Skalní hřiby vzdálené asi 2 km. Fotky
v průvodci, zachycující toto místo, vypadaly lákavě, ale realita byla
trochu jiná. Hřiby se rozkládají na velké ploše a jejich
monumentalita a tvarová zajímavost se v hustém lese téměř vytrácí. My
jsme však, stále neztrácejíce chuť, pokračovali pjéšo, bez kol ve víře,
že se nám přeci podaří objevit nějaká zajímavá místa. Ale nestálo to
opravdu za to. Tato oblast má spíše význam pro turisty necyklisty, je
toho tu hodně k vidění (jak jsme usoudili z mapy), ale jak píšeme, s
batohem a pořádnýma pohorkama.........
Machov, Machovská Lhota - 4.den - 10.7.
--------------- Z Karlowa, místního výchozího bodu této oblasti, jsme
už jen sklesali těžce našlapané výškové kilometry a ocitli jsme se opět
doma - v Čechách. Do Machovské lhoty je to coby kamenem dohodil, nabídne se vám i možnost plnohodnotného
občerstvení v příjemné restauraci uprostřed louky s výhledem na srnčí
opět na divoko. V M. Lhotě i Machově samotném jsme s Lusíjkou museli ocenit kvality
našich předků. Narazíte zde na spoustu krásných částečně roubených statků,
tzv. broumovského typu, zasazených do malebného vesnického
prostředí.
Atmosférou okouzleni, lehce
omámeni, nechali jsme se místním statkářem, který neváhaje opustit pro
pár slov s cizincem svou práci, přemluvit a dobře poradit, kde strávit
blížící se noc. Málo
kdy se člověk setká s domorodcem, ze kterého čiší takováhle radost z
žití. Škoda, že jeho recept na toto dobré žití nelze aplikovat na Prahu.
Po delš,í a pro nás velmi přínosné a zábavné, rozpravě nám popsal místo,
kde najdeme studánku s pitnou vodou, u které je možno přenocovat. A
tak jsme se vydali po červené nahoru podél ovčího pastvistka
k prameni. Po menším stoupáčku se vám krajina rozprostře jako na dlani,
zelené louky lemované lesy, v dáli se opět rýsující hora Ostaš, no prostě
nádhera. Slunce ještě pořád hřálo, a tak jsme toho využili a vodou ze
studánky se celí umyli od hlavy až k malíčku pravé nohy. Ani jsme se
nenamáhali utírat, sluníčko to učinilo za nás. Po fyzicky náročném dnu
se usínalo sladce.......
Hronov, Náchod, Nové Město nad Metují - 5.den - 11.7.
--------------- Dopoledne tohoto dne bylo stále ve znamení rad včerejšího domorodce.
Vzali jsme to skrze lesy, louky, podél rybníků a bystřin, stíny stromoví
střídaly paprsky slunce, které nabíralo stále více na síle, přes Sedmánkovice až do Hronova. Měli jsme v plánu projet si městečko,
podívat se na rodný domek Jiráskův a pokračovat opět
podél pevnostního opevnění na Náchod. Jiráskovo domek
umístěný bezprostředně vedle poměrně frekventované komunikace, navíc
zapuštěný pod úroveň vozovky, trochu překvapil, ani pevnosti už vás
ničím nijak zvláště nepřekvapí. Ale trasa je samozřejmě úžasná a za
nedlouho vás dovede přímo do lůna města Náchod. Vyplatí
se vystoupat si docela zajímavý kopeček k hradu. Hrad je poměrně rozsáhlý s několika nádvoříčky, s renesančním kabátem a úžasným
výhledem na město a okolí. Navíc ho obývají i dva medvídci takže děti
s sebou!!
______Domluvil jsem si se svým kamarádem - hudebníkem, že u něj
budeme moci přespat a tak jsme to namířili přes Rozkoš přímo na nepřekonatelné Nové město nad Metují. O koupání ve vodní nádrži bych
se ale moc nerozepisoval. U Petra Václavíka - hudebníka jsme přespali celkem dvě noci a obě v tom romantickém hnízdečku včelím
byly příjemným komfortem pro naše záda po těch několika nocích na "tvrdém".
Brzy ráno druhý den jsme vyrazili na lehko za poznáním do blízkého okolí
Nového města. Navštívili jsme Dobrušku, Opočno, tam
příjemně v podhradí poobědvali a jeli se zchladit do místního kúpaliska.
To doporučujeme nevynechat v žádném případě, obzvlášť v parnech, jako
jsme zažili my. Potkat v Dobrušce Františka, asi bychom na ni měli živější
vzpomínky. Večer u ohně byl příjemným zakončením našeho 7 denního tripu
Broumovskou romantikou. Nechybělo pívko, vínko, ženy a zpěv Petra Václavíka
- hubebníka. Tímto ho zdravíme a s díky vzpomínáme.....
7.den - 13.7.
Loučíme se s "domovem", jímž nám byl Petrův úleček , slova
loučení a díků, žhavení pedálů a už si to frčíme na nádraží do Jaroměře.
Cesta vlakem je truchlivá, plná vzpomínek na prožité dobrodružství s
příslibem na další neméně vzrušující akce. Báááááj