Ploučnicko-Hřensko - Cyklo-Smutná 4 - 20.05.2020 (stále bez vítěze, který bude mít tu čest platit vše)
Der Polzen; Pulsnitz_ Trasa, která díky emaptickým domorodcům, dá se projeti bez mapy - nebylo osoby nevědouc kam dále míříme. A tak podél malebně se linoucí řeky ocitli jsme se na ideálním místě pro první noc, které předčilo informace z nepřekonatelných Mapy.cz.
Ploučnice (německy der Polzen; Pulsnitz) je česká řeka, která pramení v okrese Liberec pod Ještědem, protéká okresy Česká Lípa a Děčín a v Děčíně ústí zprava do Labe. Odvodňuje severní část Čech vymezenou Ralskou pahorkatinou, Českým středohořím a Lužickými horami. Je plná meandrů převážně za Mimoní, mezi Borečkem a Českou Lípou. Vodácky splavná, dlouhá 106 km[1]. Povodí má rozlohu 1193,77 km². - wikipedia
Benešov nad Ploučnicí (zámek)
Zámecký komplex Benešov nad Ploučnicí je souhrnné označení sedmi historických budov, umístěných v centru města Benešov nad Ploučnicí. Skládá se ze dvou zámků (horního a dolního), tří paláců, kostela a kaple. Kromě toho i tzv. dolní zámek představuje areál skládající se ze tří historických a samostatných paláců. Celý areál je památkově chráněn, v roce 2001 byl Dolní a Horní zámek, domy čp. 44 a 54, Starschedelovský dům a Konojedský dům prohlášeny za národní kulturní památku. Zámek je ve vlastnictví České republiky a jeho správu zajišťuje Národní památkový ústav; je veřejnosti přístupný.
Horní zámek s polygonální schodišťovou věží
Horní zámek představuje nejstarší panské sídlo v Benešově nad Ploučnicí. Vystavěn byl v letech 1522-1524 Benediktem ze Salhausenu. Po požáru města v roce 1571 byl opraven s prvky saské renesance. Následně jej drželi Kinští a Thunové, kteří jej ovšem využívali jen jako letní sídlo. Dnes je ve vlastnictví státu a je přístupný veřejnosti. Horní zámek má gotické přízemí, které navazuje na později postavěný dům Vartenberků. Nachází na se na severní straně náměstí. Byl postaven s použitím zdiva starší stavby v roce 1522-24, přestavěn pak v roce 1543 ve slohu pozdní gotiky. Dispozičně je zámek obdélného tvaru s okrouhlou starou věží, která se nachází na severozápadní straně. Na jihovýchodním nároží objektu se tyčí polygonální schodišťová věž s kamenným armováním.
Exteriér Horního zámku je řešen hladkou fasádou s kamennou nárožní armaturou, hrotitými vstupními portály a obdélníkovými okny se zkosenými rámci, které jsou oboje zdobeny protinanými pruty. Zastřešení je zde řešeno sedlovou střechou a renesančním štítem s pilastry na záp. a vých. části průčelí. Interiér je v 1. patře zdoben křížovou klenbou a pravoúhlým portálem s protínanými pruty z pozdně gotického období. 2. patro je ve dvou místnostech řešeno renesančními kazetovými ornamentálně malovanými stropy z 16. stol. a zdobeno polokruhovými portály mezi místnostmi. Přízemí poskytovalo prostory na provozní účely a první patro obytné místnosti s přistavěnou krytou chodbou vedoucí do kostela. Ve zdi, které uzavírá nádvoří se nachází dva portály, jeden půlkruhový s protinanými pruty a druhý renesanční s reliéfní výzdobou, volutovým štítem a tesanými znaky.
Dolní zámek je souhrnné označení pro trojici paláců, tvořících vlastní zámecký areál. Nejstarší část byla vystavěna v letech 1540-1544 Janem ze Salhausenu. Následně jej drželi Kinští a po roce 1634 Aldringenové (následně i Clary-Aldringenové). Dnes je ve vlastnictví státu a je přístupný veřejnosti.
též Šarfnštejn, Šarfenštejn či Scharfenstein; 3 km jihovýchodně od Benešova nad Ploučnicí
Zříceniny hradu na úzkém čedičovém hřbetu obtékaném Ploučnicí. Hrad po polovině 13. století vystavěli Markvartici, v písemných pramenech se poprvé v predikátu připomíná k roku 1268. Za vlády Přemysla Otakara II. byl královským majetkem. Po jeho smrti se stal součástí braniborské zástavy a Václav II. ho poté udělil jako léno Janovi z Michalovic. Jeho potomci ho vlastnili až do roku 1406. V 15. století se posléze stal majetkem pánů z Vartemberka a za jejich válek s lužickým Šestiměstím byl roku 1445 dobyt a vypálen. Poté již nebyl sídlem majitelů, a připomínají se zde pouze purkrabí a k roku 1515 byl již uváděn jako pustý.
Dispozice hradu je trojdílná. Většinu plochy obou předních částí vyplňuje skalní hřeben, který na západní straně sledovala přístupová komunikace. V čele vlastního předhradí ji přepažuje mohutná čelní hradba, v další fázi vzepřená rozměrným opěrákem, na níž navazovala částečně dochovaná západní obvodová hradba. Pro nedostatek místa musely hospodářská budova se sklepem a cisterna zaujmout místo prakticky ve třetím příkopu, který odděloval předhradí od jádra. V čele drobného pětiúhelného jádra se zcela zaniklým palácem na zadní straně stojí spodní část okrouhlého bergfritu asi 8 m vysoká, který sem však byl dostavěn až dodatečně do prostoru vymezeného již stojící obvodovou hradbou. Zda mu předcházela nějaká jiná stavba, není jasné. Jádro minimálně na východní a jižní straně obíhal snad dodatečný parkán. Pro zajištění plynulé komunikace v něm musel být mohutný opěrák hlavní zdi na východní straně prolomen průchodem. Přestože si hrad po celý středověk uchoval nepříliš komplikovanou podobu, byl jeho vývoj složitější, než se doposud soudilo. Doložená vestavba bergfritu do staršího objektu není častým jevem. Ve druhé fázi Ostrý náležel mezi početné šlechtické hrady bergfritového typu, které v 2. polovině 13. století vznikaly ve velkém množství.
Roku 1816 prodal hrabě Thun-Hohenstein zříceninu hradu Ostrý se sousedním dvorem a statkemměstu Benešovu nad Ploučnicíza 180 tisíc zlatých. Koncem 19. století zde proběhly restaurátorské práce a byla zde objevena řada archeologických předmětů. Tehdy také došlo k proražení chodby do interiéru válcové věže. Na počátku 20. století byly odkryty zbytky zdí a provedeno zaměření půdorysu hradu. V letech 1928-1931 byly ze státní podpory na hradbách prováděny konzervátorské práce a bylo rovněž doplněno nové zdivo. Od roku 1966 je zřícenina hradu zapsána na MK ČR jako kulturní památka. V roce 2008 byla zahájena první etapa projektu "Zajištění bezpečného zpřístupnění zříceniny hradu Ostrý". Projekt je realizován za výrazné finanční podpory Ústeckého kraje a Lesů České republiky.
Zdroj:
- ANDĚL, Rudolf a kol. Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Severní Čechy. Praha: Svoboda, 1984, s. 364-365.
- DURDÍK, Tomáš. Ilustrovaná encyklopedie českých hradů. 2. vydání. Praha: Libri, 2002, s. 412.
- DURDÍK, Tomáš. Ilustrovaná encyklopedie českých hradů. Dodatky. Praha: Libri, 2002, s. 74.
- MENCLOVÁ, Dobroslava. České hrady I. 2. vydání. Praha: Odeon, 1976, s. 157-158.[11]
a
Cyklostezka Varhany_ Cyklostezka Varhany byla vybudována na zemním tělese zrušeného úseku železniční trati Česká Kamenice – Česká Lípa mezi Českou Lípou a Kamenickým Šenovem. Přípravy na výstavbu cyklostezky začaly v roce 2001, výstavba prvního úseku v říjnu 2007. Je součástí cyklotrasy 3054. Celá trasa byla dokončena v roce 2013.
Na pouhých 28,8 km kolejí se v počátcích dokonce podílely tři různé tratě:
• Česká Lípa hlavní nádraží – Česká Lípa Městský sad (Střelnice)
• Česká Lípa Městský sad (Střelnice) – Kamenický Šenov (dolní nádraží)
• Kamenický Šenov (dolní nádraží) – Česká Kamenice
Nejstarší byla trať České severní dráhy z České Lípy do Rumburka, otevřená 16. ledna 1869, jejíchž prvních 2,3 km do dnešní zastávky Střelnice ale „šenovské“ vlaky používaly teprve od roku 1914. Dnes je tento úsek součástí provozované celostátní dráhy Bakov nad Jizerou – Jedlová. Také z opačné strany, od České Kamenice, jsou železniční dějiny svázány s Českou severní dráhou. Její hlavní trať (otevřena rovněž 16. ledna 1869) z Podmoklů (Děčín hlavní nádraží) do Jedlové průmyslový Kamenický Šenov minula, protože trasa tak kopcovitým terénem by stavbu i provoz tratě neúměrně prodražila. Teprve 10. února 1886 společnost dokončila 4,45 km dlouhou odbočku Česká Kamenice – Kamenický Šenov. Využila přitom možností tzv. „lokálkových zákonů“ (zákony po roce 1880, které mimo jiné značně slevily z technických parametrů vedlejších drah a tím jejich stavbu zlevnily) při podmínce, že šenovští podnikatelé dráze zajistí obrat zboží. Právě proto přímo u šenovského nádraží (později „dolního“) vzniklo několik skláren a dalších podniků.
Na tomto úseku byla pravidelná osobní doprava zastavena v onom září 1979, nákladní ale teprve 1. října 1992. O letních sezónách let 1997 až 2005 na trati býval muzejní provoz motorových a parních vlaků (občanské sdružení Klub přátel lokálky), nynější nájemce (Klub železničních cestovatelů, KŽC Doprava) zatím žádné vlaky neprovozuje. Trať není zrušena, coby regionální dráha je majetkem státu a v (teoretické) péči Správy železniční dopravní cesty.
Oba zmíněné úseky České severní dráhy nabyl stát zákonem ze dne 2. srpna 1908 (spolu se všemi dalšími tratěmi této společnosti) a od listopadu téhož roku na nich provoz zajišťovaly Rakouské státní dráhy.
O zbývajících 21,96 km mezi Kamenickým Šenovem a Českou Lípou Městským sadem se zasloužila soukromá místní dráha „Lokalbahn Böhmisch-Leipa – Steinschönau“. Jejími akcionáři byli místní podnikatelé (statkáři a šenovští skláři), obce Nový Oldřichov, Mistrovice, Častolovice a města Česká Kamenice a Česká Lípa. Koncesi ke stavbě a provozu dráhy získala akciová společnost zákonem č. 63/1902 říšského zákoníku ze dne 28. března 1902, přičemž na 1.976.300 rakouských korun (81,9 % pořizovacího kapitálu) poskytl garanci Zemský výbor Království českého. Podobným způsobem, tj. s řadou stavebních, provozních a daňových úlev, a za významného přispění zemských institucí vzniklo v Čechách mezi lety 1890 a 1910 okolo tisíce kilometrů místních drah.
Stavbu této místní dráhy podle normalizovaných podkladů státních drah provedla od dubna 1902 do srpna 1903 pražská firma ing. Chierci a Pícha. Krátkodobě přitom zaměstnala jen málo místních obyvatel; rozsah prací totiž nebyl nijak velký a na speciální pozemní stavby (mosty, propustky a zdi) firma nasmlouvala kvalifikované dělníky z Itálie, což v té době bývalo na mnoha českých drážních stavbách zcela běžné. Několik menších ocelových nýtovaných mostů dodaly Škodovy závody (největší přes Šporku mezi Českou Lípou a Manušicemi s rozpětím 8,8 m), kolejnice byly z kladenských hutí. V rámci zákonných předpisů se stavělo maximálně úsporně i za cenu ostrých oblouků a značných sklonů. Ty se na naší trati běžně pohybovaly okolo 30 ‰, největší byly 35,5 ‰ (tzn. navýšení přibližně 355 cm na každých 100 m délky) u Horního Prysku a 33,4 ‰ mezi Mistrovicemi a Novým Oldřichovem.
Ke dni zahájení provozu, 29. srpna 1903, měla dráha následující dopravny a zastávky:
km 0,0 stanice Steinschönau; od 1924 Kamenický Šenov; později dolní nádraží
km 2,724 zastávka Ober Preschkau; od 1924 Horni Prysk
km 4,624 stanice Parchen-Ober Steinschönau; od 1924 Prácheň-Kamenický Šenov; později Kamenický Šenov horní nádraží
km 8,376 stanice Ulrichsthal; od 1921 Oldřichov u České Lípy; Nový Oldřichov
km 9,651 stanice Meistersdorf; od 1921 Mistrovice
km 11,968 zastávka Neudörfel; od 1921 Nová Ves u České Lípy
km 13,440 stanice Wolfersdorf; od 1924 Volfartice
km 16,356 stanice Ober-Liebich; od 1924 Horní Libchava
km 18,760 zastávka Manisch; od 1922 Manušice
km 21,959 stanice Böhmisch Leipa Stadtpark; od 1919 Česká Lípa Městský sad (šlo o samostatné kolejiště asi 200 m vedle dnešní zastávky Střelnice, od něhož museli cestující na zastávku přecházet pěšky dnešní Českokamenickou ulicí). - wikipedia
kostel sv. Petra a Pavla v Horním Prysku_ Dnešní kostel sv. Petra a Pavla v Horním Prysku je hodnotnou architektonickou památkou, svým významem překračující rámec regionu. Dnešní stavbě předcházela dvě starší založení. Po zániku nejstaršího kostela (údajně zničen za švédských válek), byl ve 40. letech 17. století postaven nový, zednickým mistrem S. Vetterem. Z této doby pochází i současná, samostatně stojící zvonice, zvýšená roku 1680. Současný barokní kostel byl vystavěn v letech 1718-1721 roudnickým stavitelem italského původu Petrem Pavlem Columbanim , který vystavěl i kostely v sousedním Kamenickém Šenově a Polevsku. Kostel byl založen na konvex- konkávním půdorysu a na jedince zapůsobí právě vnějšími vzletnými liniemi.
Vnitřek kostela je bohatě vyzdoben. Rokokový hlavní oltář s titulárním obrazem sv. Petra a Pavla od malíře Thomase Eyselta z Jablonného, byl vyroben roku 1752 pražským sochařem Janem Lampelem. Oltář přestavěl r. 1775 sochař Anton Max ze Sloupu, který v roce 1763 zhotovil i kazatelnu, která je mistrovským dílem pozdního baroka. Kromě hlavního oltáře se v kostele nacházejí ještě další tři barokní oltáře, sv. Josefa, sv. Aloise a Panny Marie. Interiér vhodně doplňují pozoruhodné barokní sochy v životní velikosti: sv. Michael, sv. Rafael, sv. Zikmund a sv. Leopold. Na kruchtě stojí dvoumanuálové varhany z roku 1745 od varhanáře Johanna Christopha Standfusse z Chabařovic.
Kostel sv. Petra a Pavla v Horním Prysku prošel v letech 2002 - 2014 generální rekonstrukcí.
Na Tokání_ Na Tokáni shořely dvě historické chaty. Zasahovalo sedmnáct jednotek hasičů
Zdroj: https://decinsky.denik.cz/pozary/pozar-rynartice-chaty-les-20200522.html
V centru Národního parku České Švýcarsko shořely dvě historické chaty, hasiči nadále krotí plameny v okolním lese. Poplach třetího stupně aktivoval hasiče na Děčínsku v pátek 22. května ráno, vyrazili do Rynartic, do lokality Na Tokáni. Historie obory Na Tokáni sahá až do 80. let 17. století. Majitel panství kníže Rudolf Kinský pak v roce 1833 dal v lokalitě vybudovat sruby pro lovce, místo totiž bylo známo hojným výskytem tetřeva a dalšího ptactva. Odtud také pochází název celého areálu.
Později v 19. století se pak místo rozšiřovalo, přibývaly další stavby, přístupové cesty. V 50. letech 19. století tam pak byla postavena chata ve stylu loveckého zámečku, místo se postupně proměňovalo na turistickou lokalitu. Tuto stavbu pak v roce 1905 zničil požár. Byla obnovena, ale za čtyři roky opět shořela. Současná podoba chat Na Tokáni se datuje do 30. let 20. století.
Dolský
Mlýn Původně mlýn (točila se zde Pyšná
princezna-nepoznali byste to, co dokáže 40 let komunismu), později
výletní restaurace, dnes ruina. Po asi 2 km po žluté značce směr
Jetřichovice míjíme hospodu na mítině s nevelkým rybníkem - občerstvení.
Pak dále po žluté do Jetřichovic..
V 19. století ožilo Děčínsko turistickým ruchem. Od roku 1881
byla zahájena atraktivní přeprava na lodičkách tzv. Ferdinandovou
soutěskou, pojmenovanou na počest rakouského nástupníka Františka
Ferdinanda D`Este. Spojovala Srbskou Kamenici s Dolským mlýnem,
který se tak stal oblíbeným cílem turistů. Ti se zde mohli posilnit
před cestou zpět, mlýn se přeměnil na výletní hostinec s možností
ubytování. Aktuální stav Dolského mlýna a vyhlídky do budoucna
Na aktuální situaci okolo Dolského mlýna jsme se zeptali Správy
NP Českého Švýcarska, za obsáhlou odpověď děkujeme Natalii Belisové:
Pro nedostatek finančních prostředků byly nejožehavější kroky
řešeny svépomocí a za vydatné pomoci studentů a učitelského sboru
VOŠ při SPŠ stavební Děčín (v roce 2004 byl na škole otevřen nový
obor vyššího odborného studia: Péče o krajinu a památky – studenti
zde realizovali svou povinnou praxi). Došlo k podepření návodní
stěny, prokopání odvodní strouhy zaneseným vodním náhonem, výstavbě
pytlové hráze na začátku horního náhonu (zábrana proti jarní povodni)
a zajištění lokálně ohrožených částí provizorními prostředky (chybějící
stojky). Do konce roku byla zpracována koncepce záchrany a prezentace
areálu mlýna, na jejímž základě byla Správě NP přidělena v dubnu
2005 dotace z MŽP ve výši 1,5 mil Kč na zajištění havarijního
stavu. Okamžitě došlo k realizaci prací (podezdění návodní stěny).
Souběžně pokračovaly praxe studentů VOŠ – čištění náhonu od napadané
destrukce stavebního materiálu, naplavenin a vegetace, snižování
terénu, rekonstrukce zídky mostku přes náhon etc. Kromě studentů
se začaly pořádat brigády – jak pro veřejnost, tak i pro určité
skupiny zájemců (např. skautský oddíl Stopa Děčín, firma Plaston
Šluknov).
Od roku 2005 již na záchranné práce nebyly přiděleny žádné finanční
prostředky. Všechny současné aktivity jsou tedy pouze dílem brigád
a praxe studentů. Podařilo se: snížit terén v okolí i interiéru
mlýna na původní výšku, tedy asi o půl metru. Odstranit většinu
náletových dřevin, očištění zdiva a kleneb mlýna od vegetace.
Vyčištění náhonu od stavebního materiálu (tento byl uložen na
skládce a používá se při doplňování chybějících částí zdiva ve
mlýně a náhonu, na doplňování poškozených partií dlažby). Vyčištění
areálu od odpadků (pouze z jediného skalního sklípku byla odvezena
1 TATRA!), oprava dláždění kolem mlýna ( z tohoto důvodu se při
čištění náhonu třídily i čedičové valounky, které se pro dláždění
používají). V současnosti se začala odvážet suť po destruovaném
objektu hotelu (dle vzpomínek p. Ráže, zničeného odstřelem při
filmování Pyšné princezny). Kvůli problematickému přístupu k mlýnu
jsou všechny práce spojené i s úpravami cesty od Dolského můstku.
Abychom probudili zájem lidí, pořádají se přednášky o historii
mlýna (jedna z dalších bude v sobotu 10. listopadu v Růžové),
vydala se drobná publikace Dolský mlýn, samota Grundmühle (pro
velký zájem již rozebraná, chystá se dotisk). V současnosti se
podařilo získat projekt na konzervaci mlýna (záměrem je prezentovat
jej v současné torzální podobě, ovšem stavebně zajištěné). Bohužel
se naše organizace dostala do velice špatné finanční situace,
tudíž v nejbližších letech nebude schopna cokoliv financovat.
Proto bude pokračováno i nadále v brigádách, které řeší především
okolí objektu a při kterých se chceme pustit i do ostatních budov
v areálu (palírny a pekárny), které nejsou prohlášené kulturními
památkami a i tyto konzervovat v podobě udržovaného stavebního
skeletu, jako mementa zaniklé slávy Dolského mlýna. .