Kristiánek - skaut,
Prostřední Bečva
- Dvořákovic

Praha - Příbram - Chobot - Přerov - Prostřední Bečva - Soláň - Balaton - Pustevny - Přerov - Dřevohostice - Praha

Výchozí bod pro vyzvedávání Kristiánka ze skauta se osvědčil hostinec u rybníka Labuť - Myštice, jižní Čechy s barevnou historíí.

Zájezdní hostinec a mlýn daroval Karel IV. roku 1348 hofmistrovi své ženy Blanky z Valoa Hugovi z Dornštejna a Křikavy. Další zmínky z té doby nejsou, ale předpokládá se, že hostinec byl spíše malá tvrz s valem a vodním tokem kolem. V té době totiž ještě neexistoval rybník Labuť.
Jistých architektonických změn doznal objekt v průběhu stavby rybníka. Roku 1492 Vladislav II. Jagelonský dal souhlas s výstavbou rybníku pánům Lvům z Rožmitála a Blatné. V té době byl hostinec upravován do podoby panské hospody, a proto místní sedláci a formani využívali spíše Drtiny, kde se hospoda držela do roku 1949.
Další zmínka o přestavbě hostince je z roku 1670, kdy exteriér zřejmě dostal dnešní podobu. Fošnové schodiště do prvního patra rovněž pochází z této doby.
Poslední zásadní přestavba proběhla v letech 1970-1978 v souvislosti se stavbou kulturního domu, který se slavnostně otevřel v roce 1972. Přestavbu dozoroval arch. Jaroslav Šoun, který se tak významnou měrou zasloužil o nynější vzhled interiéru. V roce 2009 Obec Myštice zakoupila objekt hostince od rodiny Germenisů.

IMG_20200704_134304 IMG_20200704_135410 IMG_20200704_135620 IMG_20200704_140003 IMG_20200704_140738 IMG_20200704_142946 IMG_20200704_161106 IMG_20200704_194400 IMG_20200704_194544 IMG_20200704_195013 IMG_20200704_195103 IMG_20200704_195549 IMG_20200704_200821 IMG_20200704_204810 IMG_20200704_204919 IMG_20200705_111306 IMG_20200705_113242 IMG_20200705_113520 IMG_20200705_120504 IMG_20200705_141611


 

Březnice (470 m n.m.)
Okres: Příbram
Charakter objektu: hrad přestavěný na zámek
GPS: N 49° 33' 27.3" E 13° 57' 22.2" [Poloha v mapě]
Národní kulturní památka ČR (přehled)

Původně gotický hrad ze 13. stol. ve stejnojmenném městě na Příbramsku, přestavěný na renesanční zámek. Hrad byl vybudován v nevýrazné poloze u břehu Vlčavy a částečně byl chráněn vodou. Z nejstarší fáze hradu se dochovala vysoká obvodová hradba vymezující půdorys hradu a zdivo paláce na severu a budovy na východě vnitřní zástavby. Věž pochází z průběhu 14. stol. Částečně se zachovalo pozdně gotické vnější dělostřelecké opevnění z první pol. 16. stol. Přestavba na zámek proběhla ve druhé pol. 16. stol.

Kostel svatého Ignáce z Loyoly a svatého Františka Xaverského

dominuje náměstí v Březnici u Příbrami. Raně barokní chrám včetně přilehlé jezuitské koleje je dílem italského architekta Carla Luraga, který je v Čechách podepsán pod řadou staveb jezuitského řádu. Právě dvěma ze zakladatelů řádu – sv. Ignáci z Loyoly a sv. Františkovi Xaverskému – je kostel zasvěcen. V roce 1958 byl zařazen mezi kulturní památky České republiky.

Střed města vytváří ucelenou památkovou zónu, jejíž dominantou je barokní stavba kostela. Březnický pán Přibík Jeníšek z Újezda jej nechal vystavět v letech 1642 – 1650 italským architektem a stavitelem Carlo Luragem a jeho bratrem Martinem. Jejich tvorba v Březnici a okolí výrazně obohatila českou raně barokní architekturu. Pozoruhodně řešený vnitřní prostor jednolodního kostela s bočními kaplemi je vyzdoben bohatou štukovou výzdobou a mnoha uměleckými díly. Obraz Františka Xaverského maloval Karel Škréta, nad oltářním obrazem je od Ignáce Raaba obraz sv. Ignáce a Františka, barokní stříbrná lampa na věčné světlo z roku 1720, křtitelnice z červeného mramoru ze 17. století. V chrámové klenbě jsou znaky rodu Jeníšků a Talmberků a manžele Přibíka a Kateřinu Lidmilu představuje obraz pod kůrem.

Na obraze muž s knírkem v tmavém šatu drží v jedné ruce listinu a v druhé klíče a jeho ruce se opírají o stůl. Je to Přibík Jeníšek a naproti němu stojí jeho manželka Ludmila, taktéž oděna černě. Také její ruka spočívá na stole a svírá růži. K obrazu patří tato legenda: Když Lokšané prchali po bělohorské bitvě před pomstou Ferdinanda II. ze země, zakopali pod růžovým keřem v březnickém zámeckém parku poklad. Doufali, že se budou moci brzy na svůj zámek vrátit a s pokladem se opět shledají. Uložili jej pod růžový keř. Avšak Lokšanům již nikdy majetek navrácen nebyl, po konfiskaci připadl Přibíkovi Jeníškovi, který byl krutým a bezohledným pánem. Mezi lidem se začalo povídat, že Přibík našel ukrytý poklad, a proto si mohl dovolit nákladně přestavět zámek a založit klášter a kostel. Když se po čase nad kostelním vchodem objevil obraz Jeníška s klíčem a jeho choti s růží, nebylo v Březnici nikoho, kdo by byl pochyboval o pravdivosti této pověsti.

SSvatá Hora, barokní areál a poutní místo na vrchu u Příbrami.

Svatá Hora je významný barokní areál a poutní místo na vrchu (586 m) u Příbrami. Areál Svaté Hory tvoří obdélný komplex ambitů o rozměrech 80 × 72 m se čtyřmi kaplemi v rozích, uvnitř na vysoké kamenné terase stojí původně gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie, přestavěný a rozšířený v letech 1660–1673 za účasti architekta Carla Luraga. K severnímu křídlu ambitů přiléhá bývalá jezuitská rezidence (Svatohorská rezidence) a klášter a od severozápadního rohu komplexu vedou do Příbrami kryté schody. V letech 2015 a 2016 prošla Svatá Hora rozsáhlou rekonstrukcí.

Hlavní vstup do areálu je od východu přes rozsáhlé dlážděné prostranství s mariánským sloupem z roku 1661 uprostřed. Východní křídlo ambitů je uprostřed prolomeno Pražským portálem z let 1702–1705 s plastikami proroků a svatých králů od Jana Brokoffa. Nad sloupovým portálem uprostřed je socha Panny Marie Svatohorské od Kiliána Ignáce Dienzenhofera z roku 1732. Uprostřed jižního křídla je kamenný Březnický portál z roku 1707 se sochami od Ondřeje Filipa Quitainera. V rozích ambitů jsou čtyři osmiboké kaple (Plzeňská, Pražská, Mníšecká a Březnická) s lucernami z let 1660–1667 podle plánů C. Luraga, s bohatou štukovou výzdobou od italských umělců. Na výzdobě interiéru pražské kaple se podílel pražský malíř Jan Jakub Stevens ze Steinfelsu. V jihovýchodním rohu kaple byl původně oltářní obraz Zvěstování Panny Marie od Petra Brandla z roku 1697, dnes v Národní galerii v Praze. V každém křídle ambitu jsou kromě toho dvě výklenkové kaple, většinou postavené na náklad různých šlechtických rodů.[1] Otevřené arkádové kaple západní strany byly roku 1746 uzavřeny a roku 1751 propojeny s centrální kaplí Nanebevzetí Panny Marie. Kaple východní strany s arkádami postavili architekti Giovanni Domenico Orsi a Giovanni Domenico Canevale v letech 1674–1676.

IMG_20200705_142248 IMG_20200705_143510 IMG_20200718_150922 IMG_20200718_151509 IMG_20200718_151517 IMG_20200718_151909 IMG_20200718_152619 IMG_20200718_152700 IMG_20200718_154018 IMG_20200718_154153 IMG_20200718_170438 IMG_20200718_174346 IMG_20200718_174632 IMG_20200718_174839 IMG_20200718_174957

.

IMG_20200718_194022 IMG_20200719_103120 IMG_20200719_104138 IMG_20200719_120007 IMG_20200719_120123 IMG_20200719_181532 IMG_20200719_181606 IMG_20200719_201302 20200720_085531 20200720_114136 IMG_20200720_143629 IMG_20200720_191231 IMG_20200720_204314 IMG_20200721_100700 IMG_20200721_142936 IMG_20200721_172129 IMG_20200721_190510 IMG_20200721_190528 IMG_20200721_192121 IMG_20200721_192249

IMG_20200722_080112 IMG_20200722_110253 IMG_20200722_132521 IMG_20200722_132634 IMG_20200722_162726 IMG_20200722_181806 IMG_20200722_182030 IMG_20200722_182717 116098725_10219080303373274_7588949293404579532_o IMG_20200722_184942 IMG_20200722_185805 IMG_20200723_144645 20200723_171016 IMG_20200723_183754 IMG_20200723_183815 20200723_195319 IMG_20200723_202547 IMG_20200723_211405 IMG_20200724_103732 IMG_5863 IMG_5865 IMG_5868 IMG_5870 IMG_5872 IMG_5873 IMG_20200724_175109 IMG_5876 IMG_5881 IMG_5885 IMG_5888 IMG_5889 IMG_5897 IMG_5904 IMG_5908 IMG_5913 IMG_5921 IMG_20200724_182233 IMG_20200724_183204 IMG_20200724_183547 IMG_20200724_193719

IMG_20200725_115423 IMG_20200725_144004 IMG_20200725_150509 IMG_20200725_151924 IMG_20200725_154556lightbox generator by VisualLightBox.com v5.4 .