Celý areál je ukryt v krásném prostředí mladého lesa v těsné blízkosti
vodní plochy. Naleznete zde podmínky pro koupání, surfování i provozování
dalších vodních sportů. Na své si zde přijdou i rybáři. Děti zde
mají dostatek místa ke svým hrám. Pro dospělé nebude těžké dětem
připravit pestrý program ani v případě zhoršeného počasí. Okolí
nabízí dostatek příležitostí k výletům od těch do hlubin Lužických
hor, přes návštěvy zámků až k výletům do měst.
Rekreační areál nabízí celou řadu sportovišť a ploch pro aktivitu.
V letních měsících cvičíme 3x týdně Zumbu, pilates, aerobic. Návštěvníkům
jsou k dispozici hřiště pro plážový volejbal, trampolíny, ruské
kuželky, tenisový kurt, dětské hřiště, asfaltové plochy pro jízdu
na kolečkových bruslích a známé lanové centrum.
V půjčovně sportovních potřeb vám rádi zapůjčíme jízdní kola ,koloběžky
a kolečkové brusle. Přímo na břehu jezera se nachází půjčovna šlapadel
a člunů. Můžete také využít možnost projet na lodi hned tři země.
Půjčovna lodí Nisa vám nabízí možnost neobvyklého výletu za hranice
naší republiky.
Haťové
dřevěné chodníky
- Zpřístupněním mokřadů se otevřel celý prostor mezi Kristýnou
a hranicí s Polskem. První haťový chodník vede právě od bodu
Trojmezí, druhý začíná na cyklostezce kroužící kolem zatopeného
lomu Kristýna. Obě trasy se dají projít po celé délce a zpět,
přičemž na konci je dřevěné odpočívadlo a dvě horské lavičky.
Trojmezí– místo, kde se setkávají hranice tří států. Na mapě
Evropy jich najdeme desítky. Česko – německo – polské Trojmezí
leží na soutoku Lužické Nisy a Oldřichovského potoka. Státní
hranice vedou středem obou toků. Nachází se necelé 2 km od centra
Hrádku nad Nisou a nedaleko německé Žitavy. Nejbližším polským
větším městem je Bogatynia.
V roce 2004 se Trojmezí stalo svědkem Hvězdné chvíle Evropy,
velké oslavy rozšíření Evropské unie. Proces otevření hranic
by dokončen v roce 2007, kdy se Česká republika a Polsko staly
součástí schengenského prostoru. Česko-polskou hranici lze překročit
po lávce přes Oldřichovský potok. Břehy Nisy spojoval ještě
nedávno Nebeský most, který býval 200 metrů od Trojmezí po proudu
řeky, ale z důvodu špatného technického stavu byl zbořen. V
současnosti města Hrádek nad Nisou, Žitava a Bogatynia usilují
o výstavbu kruhového mostu přímo nad soutokem obou toků..
Žitava
- V
letech 1232–1237 byl v sousedním Budyšíně kastelánem hradu Jindřich
z rodu Ronovců. Využil této doby a společně se svým bratrem
Častolovem a za pomoci českého panovníka Václava I. získal zdejší
území zahrnující hrad i s osadou. V listinách byli pak psáni
s přídomkem de Sitavia.
Již zanedlouho po první písemné zmínce v roce 1238 roku 1255
Přemysl Otakar II. navštívil Žitavu a propůjčil mu městská práva.
V roce 1248 je uváděn jako purkrabí ze Žitavy již zmíněný Jindřich
z Ronovců. Kolem roku 1263 se oba Ronovci ze Žitavy stahují
a území převzal král. Některé statky v okolí si ovšem Ronovci
podrželi i nadále.
Po roce 1260 se Žitava stala rychle rostoucím významným královským
městem. Byla zde založena mincovna a město bylo postupně opevňováno.
V roce 1283 bylo město a velká část severních Čech zastaveny
nakrátko braniborskému knížeti markraběti Otovi IV. Zástavu
král Rudolf I. zrušil a území sám převzal. V letech 1291–1300
se zde konalo několik schůzek státníků. V roce 1310 se do Žitavy
vrací potomek Ronovců v osobě Jindřicha z Lipé. V roce 1319
pak Žitavsko vyměnil s králem Janem Lucemburským za statky na
Moravě.
Od roku 1346 se společně s dalšími 5 městy stala Žitava součástí
lužického Šestiměstí. V roce 1390 úřad žitavských fojtů zastávali
jiní z klinštejnské větve někdejších Ronovců, Anselm a Předbor
z Ronova..
Po bitvě na Bílé hoře se stalo z Žitavy jedno z center protestantských
českých exulantů. Někteří se zde usadili, jiní pokračovali dále
do Drážďan nebo Berlína (v té době součástí Braniborska). Během
Sedmileté války došlo k téměř kompletnímu zničení města. Na
začátku 16. století město nejvíce obchodovalo s pivem, od 18.
století začalo obchodovat i s textilem, který měl tradici v
celé Horní Lužici.h.
Berzdorfer
See -
koupaliště velké jako čtyři Máchova jezera
Leží v Německu jihozápadně od města Görlitz poblíž hranic s
Polskem. Je to zatopený hnědouhelný důl, který má název podle
blízké obce Schönau-Berzdorf.
Vodní plocha: 960 ha
Max. hloubka: 72 m
Objem vody: 330 milionů m³
Délka břehu: 15,5 km
Délka přístavu: 500 m
Kolem jezera vede 18 kilometrů dlouhá cyklostezka (vhodná i
pro inline bruslaře).
V okolí jsou i možnosti projížďky na koních.
.
Lužické
hory a Popova skála
Popova
skála (565 m) je mohutné pískovcové skalisko, stojící na vrcholu
mírně protáhlého zalesněného kopce mezi Krásným dolem a údolím
Bílého potoka asi 4 km jihozápadně od Hrádku nad Nisou. Kopec
je na severní straně spojen mělkým sedlem se Sedleckým Špičákem
a na jihozápadě souvisí s Podkovou. Na jeho temeni je poměrně
velká skupina rozeklaných skal, tvořená tektonicky porušenými
a silně prokřemenělými křídovými pískovci a slepenci. Původně
vodorovně uložené vrstvy sedimentů byly v blízkosti lužické
poruchy vychýlené do různě ukloněných poloh a postupným zvětráváním
po puklinách se skály rozpadly do mohutných bloků a balvanů,
mezi nimiž vznikly četné dutiny nebo jeskyně. Na povrchu některých
skal se také vyvinuly nepravidelné prohlubně a oválné skalní
mísy.
Vrcholové skalisko Popovy skály je dominantou celé východní
části Lužických hor. Tvoří je několik mohutných, o sebe opřených
pískovcových bloků, mezi nimiž je poměrně široká svislá puklina.
Mezi balvany, nakupenými na severní straně skály, vznikla malá
skalní brána a několik menších jeskyní. Největší z nich se dříve
nazývala "Backofen" (= Pekařská pec) a v 19. století
ji prý využívali jako úkryt pašeráci. Další jeskyni se říkalo
"Pferdestall" (= Konírna)
Zittau
- Oybin / Jonsdorf
Tato rozmanitá trať zprvu vede městem Zittau, kdy se postupně
dostává do luk a lesů. Po slušném stoupání se vláček dostane
do stanice Bertsdorf. V této stanici se trať rozdvojuje, odkud
jedno rameno pokračuje na Oybin a druhé na Jonsdorf. Směrem
k Jonsdorfu vlak překonává ostré stoupání a po pár kilometrech
se dostává do cíle. Při cestě na Oybin vlak projíždí hornatou
oblastí, kdy se v cílové stanici Oybin objevují zhruba 100 metrů
vysoké, masité pískovcové skály.
Obě cílové zastávky jsou vhodné k turistice, Oybin spíše k pěší
chůzi, Jonsdorf i na kola. Z obou stanic se dostanete po turistických
značkách i ke zřícenině hradu Oybin. Při cestě lesem potkáte
mnoho skalnatých útvarů a zároveň i několik vyhlídek na hrad
Oybin.
Zajímavostí je, že v letech 1912 - 1943 byla trať v úseku Zittau
Vorstadt - Bertsdorf - Oybin dvoukolejná a nikdy na této trati
nebyl trvale jiný, než parní provoz. Dříve šlo o úzkorozchodnou
síť, jejíž součástí byla původně i trať Frýdlant v Čechách -
Heřmanice.
Od roku 1998 zde zajišťuje provoz soukromá firma SOEG (Sächsich-Oberlausnitzer
Eisenbahngesellschaft).
Cena je velmi přijatelná, jelikož je možné využít víkendové
nabídky ČD, a.s. síťová SONE+, kdy na tuto jízdenku za 160,-
Kč mohou jet dva dospělí cestující a 3 děti do 15ti let všemi
osobními vlaky ČD z kterékoliv stanice v ČR a všemi vlaky na
úzkorozchodné trati ze Žitavy. Jízdenka platí do 24.00 hod.
dne zakoupení.
Dále se dá využít jízdenka LIBNET+ za 130,- Kč, která platí
každý den a může na ní cestovat jedna dospělá osoba s jedním
dítětem do 15ti let. Tato jízdenka také platí na všechny vlaky
na úzké a na vlaky ČD a Railtransu na libereckém území.
Jízdní řád vlaků na této trati naleznete zde (pdf 3,3 Mb), jídní
řády českých dopravců v sekci jízdní řády na těchto stránkách.
Technické údaje
délka tratě: celkem 16,8 km, z toho Zittau - Oybin 12,23 km
a Bertsdorf - Jonsdorf 3,8 km
rozchod kolejí: 750 mm
největší stoupání: 38 ‰
rychlost tratě: 30 km/h.
Parní stroje byly dovedeny do dokonalosti
právě v případě parních lokomotiv.
Na malém prostoru musely obsahovat vše potřebné pro mnohahodinový
provoz. Právě na lokomotivě se pokusím popsat funkci parního
stroje (stacionární parní stroje fungovaly obdobně, ale měly
navíc kondenzátory vody, odlučovače oleje a další rozměrné užitečnosti,
zvyšující ekonomii provozu).
1.
vodní nádrž
2. uhlák
3. šnekový dopravník uhlí
4. ovládácí páka
5. přikladač uhlí
6. páka parního ventilu
7. vodoznak
8. ohniště
9. horní plát ohniště
Brzo
ráno naplní ve výtopně kotel vodou (12) a zatopí v ohništi (8).
Voda začne vařit, zvyšuje se tlak páry. Vařící voda v kotli
má pod tlakem vyšší teplotu než 100°C, např. při 5 atm (pardon
při 0.5MPa) má 151°C. Praskne-li kotel, tlak se sníží a voda
se prudce změní v páru, proto jsou výbuchy parních kotlů tak
tragické.
Za provozu je nutno udržet horní stěnu ohniště (9) pod vodou,
jinak se poškodí. K tomu slouží injektor (33) pro doplňování
vody a vodoznak (7) pro kontrolu. Pára se odebírá z parního
dómu (13), umístěného co nejvýše nad hladinou, abu se voda nedostala
do potrubí (16). Množství odebírané páry lze řídit ventilem
(14,6) a ve spolupráci s polohou ovládací (reverzační) páky
(4) řídit výkon stroje.
Protože
pára při ochlazení kondenzuje, používá se přehřívač (19,20),
který tzv. mokrou páru ohřeje na vyšší teplotu beze změny tlaku
(ostrá pára). Ta je přez šoupátko (23) střídavě pouštěna na
obě strany pístu (25) a koná práci. Šoupátko je ovládáno rozvodem
(viz další obrázky) tak, aby připouštělo a vypouštělo páru ve
správný okamžik. V koncových polohách (tzv. úvratích) nemá píst
žádnou sílu. Aby se stroj v této tzv. mrtvé poloze nezastavil,
je chod druhého pístu posunut o 90°, tj. v mrtvé poloze jednoho
pístu je druhý uprostřed. Pro plynulý chod mají stacionární
stroje setrvačník, který u lokomotiv nahrazuje hybnost lokomotivy
samotné. Aby parní kotel nevybouchl přetlakem, když topič moc
přiloží, je tu bezpečnostní ventil (10), raději dva.
A
tady je použítí reverzačního mechanismu pro změnu směru jízdy.
Krajní polohy jezdce v kulise představují maximální výkon stroje
vpřed a vzad. Čím blíže ke středu, tím menší plnění válců párou
(po kratší část cyklu) a tím nižší výkon stroje
1.
Eccentric Crank
2. Eccentric Rod
3. Reach Rod
4. Lifting Link
5. Lifting Arm
6. Reverse Arm & Shaft
7. Link (Expansion Link)
8.
Radius Bar
9. Crosshead Arm
10. Valve Stem Guide
11. Union Link
12. Combination Lever
13. Valve Stem
14. Valve Spindle
Oybin
- Hrad
stojí na mohutné pískovcové stolové hoře ve výšce 514 m n. m.
a vznikl jako mnoho jemu podobných – jako strážní stanoviště
významné stezky spojující Čechy s Lužicí. Hrad byl založen kolem
roku 1256 a vystřídal několik majitelů. Kromě Jindřicha z Lipé,
Jana Lucemburského a dalších, byl v držení Karla IV. Ten jej
nechal rozšířit a vybudovat zde celestinský klášter - stavbu,
která dodnes bere návštěvníkům hradu dech. Do hradu se vchází
po tzv. Jezdeckých schodech. Nelze přehlédnout zásobník na dešťovou
vodu s kanálky, které jsou důmyslně vytesány do skály. Trasa
pokračuje do západní části hradního komplexu s nejstarší stavbou,
jíž je obytná věž pánů ze Zittau a která dnes slouží jako hradní
muzeum. K vidění tu bývá řada atraktivních exponátů a bylo zde
vystaveno mimo jiné brnění krále Václava a řada předmětů připomínajících
Karla IV. V části pojmenované Císařský dům se nachází zachovaná
dvouposchoďová zeď s okny, která umožňovala obyvatelům hradu
opravdu
impozantní výhledy. Nezapomenutelný
zážitek pro návštěvníky hradu Oybin představují však zejména
pozůstatky klášterního kostela, zčásti vytesané do skály, kde
na první pohled poutají pozornost velká, klenutá a nádherně
zdobená okna a překrásná křížová chodba, která přivádí návštěvníky
k původnímu klášternímu hřbitovu. Nachází se zde mimo jiné nejstarší
náhrobek rytíře z roku 1550. Hřbitov dodnes slouží Městečku
Oybin. Za ním vzadu stojí vyhlídková restaurace postavená ve
švýcarském stylu a může být příjemnou zastávkou při okružní
cestě okolo hradu, při které lze spatřit také druhý, větší zásobník
vody o hloubce 5 metrů a skalní městečko. poté se můžete vrátit
k pokladně, která je sice postavena v moderním stylu, ale přesto
sem citlivě zapadá.