J
a r o - n a - s t a t k u, 0
4 / 2 0 1 7, Masopust,
Velikonoce a jaro v Přebozech
M
A S O P
U S T
-
zvyky a tradice
Masopust (na Moravě fašank nebo fašinek) byla doba od Tří králů
do Popeleční středy. Nejznámější a zároveň nejveselejší jsou poslední
dny masopustu, spojené s radovánkami a hodováním.
Masopustní tradice, spojená s průvody maskovaných lidí byla jakýmsi
klínem mezi Vánocemi a Velikonocemi.
O masopustních radovánkách se u nás dochovaly písemné zprávy již
ze 13. století. Naši dávní předkové si na bujaré masopustní veselí
velmi potrpěli, což bývalo mnohdy církvi trnem v oku. Tehdy ovšem
býval masopust poněkud hlučnější a rozpustilejší než-li dnes. Každý
se snažil si užít masopustních kratochvílí jak nejlépe uměl. Veselil
se bohatý i chudý, pán i slouha, mistr i tovaryš. Každý jedl masopustní
šišky a koblížky, vesele popíjel, zpíval a tančil při hudbě pištců
a hudců. Vždyť i čeští králové v tu dobu strojili nákladné masopustní
kvasy, na kterých hodovali se všemi pozvanými.!!
Masopust
držíme, nic se nevadíme pospolu.
Proč bychom se hádali, když jsme se tak shledali poznovu!
V dobrém jsme se sešli, rádi jsme se našli pospolu.
Dříve než se rozejdeme, ještě k sobě připijeme poznovu!
Tučný
čtvrtek
O tučném čtvrtku bývala k obědu vepřová
pečeně se zelím a knedlíky. Také se nemělo hledět na nějaký ten
džbán piva. Na tučný čtvrtek si každý měl dopřát tolik piva a
mastného jídla, co snesl.
Pátek a sobota utekla jako sen a už tady byla tak dlouho očekávaná
masopustní neděle.!!
Masopustní
neděle
Masopustní neděli se také říkalo neděle
taneční. Hned po obědě vyhrávali hudebníci na návsi a zvali tak
k muzice do hospody. Hned jak dohráli, tak se začaly otevírat
vrata statků a dveře chalup a muži i ženy mířili k hospodě, kde
už na ně čekali muzikanti se svými nástroji. Pivo teklo proudem,
z bot tanečních páru se jen kouřilo a veselého křiku neubývalo
ani v časných ranních hodinách.!
Masopustní pondělí
Druhý den, na masopustní pondělí, se pokračovalo
v tanci. To byl tzv. "mužovský bál". Na takovou zábavu
neměla svobodná chasa přístup a musela se spokojit s přihlížením.
V kole bylo vidět jen samé ženáče a vdané. Hudebníci pilně vyhrávali,
protože furiantští sedláci na nějakou tu zlatku nehleděli.!
Masopustní
úterý
Masopustní úterek býval svátečním dnem.
Byl to také tolik očekávaný den maškar, již bylo všude plno. V
průvodu maškar bývaly figury nejrůznějšího druhu. Čím byla maska
pitvornější, tím budila větší pozornost. Zúčastňovali se ho různé
masky a ať už šlo o četníky, žebráky, cikány nebo jiné maškary,
hlavní postavou byl většinou šašek. Jeho oděv byl zdobený barevnými
papírky, na hlavě měl špičatou šaškovskou čepici a v ruce nesl
bič na odhánění nemaskovaných.
Jinak tomu bylo v Hroznětíně, kde byl ústřední postavou průvodu
medvědář s medvědem.
U každého stavení hudba zahrála dva až tři kousky. Maškary byly
většinou odměňovány koblihami, vejci, uzeným masem, ale i obilím
a penězi.
Masopust byl zakončen tradičním "pochováním basy", které
symbolizovalo na 40 dní konec tanečních a hudebních veselic.
Muzeum lidových staveb v Kouřimi
bylo založeno v roce 1972 Regionálním muzeem v Kolíně jako záchranný
skanzen, určený především pro památky lidové architektury ze zátopové
oblasti přehradní nádrže Švihov (Želivka). Jeho původní sběrná
oblast se zaměřovala na oblast Posázaví, středního Povltaví a
Podblanicka. Již záhy po zpřístupnění muzea pro veřejnost v roce
1976 však došlo k první změně koncepce, která se zaměřila na prezentaci
rozmanitých stavebních technik lidové architektury z celého území
České republiky. Do muzea tak byly postupně převáženy četné stavitelské
památky z Čech i Moravy, z nichž se však pouze některé dočkaly
svého znovupostavení.
Již na konci 80. let 20. století se tento megalomanský záměr ukázal
být nereálný – jak vzhledem k omezenému rozsahu muzejního areálu,
tak k architektonické nesourodosti převezených objektů. Po roce
1990 byla proto sběrná oblast muzea zúžena na samotné Čechy (bez
Moravy a Slezska), avšak tato změna koncepce byla pouze teoretická,
neboť ve výstavbě nemohlo být pokračováno z důvodu zahájení vleklého
soudního sporu o většinu pozemků muzea (od roku 1992), na které
byl uplatněn restituční nárok. Jako náhradní řešení, které mělo
eliminovat nemožnost stavebního rozvoje, bylo zvoleno pořádání
četných národopisně zaměřených doprovodných programů, které v
90. letech 20. století získaly u veřejnosti značnou oblibu. Toto
využití si ovšem vyžádalo několik adaptací stávajících objektů,
neboť jejich charakter neumožňoval splnění provozních nároků na
organizaci velkých programů pro veřejnost. Uvedené úpravy byly
bohužel často v rozporu se zásadami památkové péče. Nicméně v
roce 1996 byl areál muzea prohlášen kulturní památkou České republiky.
Teprve v roce 2012 se po dvaceti letech, v nichž byl zcela paralyzován
rozvoj muzea, podařilo uzavřením dohody mezi Středočeským krajem
a rodinou Lonských ukončit spor o pozemky v muzejním areálu. Souběžně
s tímto významným počinem bylo podle zcela nově zpracované koncepce
přistoupeno k realizaci projektu dostavby muzea. Zároveň probíhá
postupná obnova stávajících objektů, jejímž smyslem je kromě nezbytné
údržby odstranění následků nevhodných úprav z 90. let 20. století..