J a r o - n a - s t a t k u, 0 4 / 2 0 1 7, Masopust, Velikonoce a jaro v Přebozech

M A S O P U S T - zvyky a tradice
Masopust (na Moravě fašank nebo fašinek) byla doba od Tří králů do Popeleční středy. Nejznámější a zároveň nejveselejší jsou poslední dny masopustu, spojené s radovánkami a hodováním.
Masopustní tradice, spojená s průvody maskovaných lidí byla jakýmsi klínem mezi Vánocemi a Velikonocemi.
O masopustních radovánkách se u nás dochovaly písemné zprávy již ze 13. století. Naši dávní předkové si na bujaré masopustní veselí velmi potrpěli, což bývalo mnohdy církvi trnem v oku. Tehdy ovšem býval masopust poněkud hlučnější a rozpustilejší než-li dnes. Každý se snažil si užít masopustních kratochvílí jak nejlépe uměl. Veselil se bohatý i chudý, pán i slouha, mistr i tovaryš. Každý jedl masopustní šišky a koblížky, vesele popíjel, zpíval a tančil při hudbě pištců a hudců. Vždyť i čeští králové v tu dobu strojili nákladné masopustní kvasy, na kterých hodovali se všemi pozvanými.!!

Masopust držíme, nic se nevadíme pospolu.
Proč bychom se hádali, když jsme se tak shledali poznovu!
V dobrém jsme se sešli, rádi jsme se našli pospolu.
Dříve než se rozejdeme, ještě k sobě připijeme poznovu!

IMG_20170304_090250 IMG_20170304_105027 IMG_20170304_105742 IMG_20170304_111104 IMG_20170304_111227 IMG_20170304_111235 IMG_20170304_111324 IMG_20170304_111337 IMG_20170304_111348_1 IMG_20170304_111357

Tučný čtvrtek
O tučném čtvrtku bývala k obědu vepřová pečeně se zelím a knedlíky. Také se nemělo hledět na nějaký ten džbán piva. Na tučný čtvrtek si každý měl dopřát tolik piva a mastného jídla, co snesl.
Pátek a sobota utekla jako sen a už tady byla tak dlouho očekávaná masopustní neděle.!!

Masopustní neděle
Masopustní neděli se také říkalo neděle taneční. Hned po obědě vyhrávali hudebníci na návsi a zvali tak k muzice do hospody. Hned jak dohráli, tak se začaly otevírat vrata statků a dveře chalup a muži i ženy mířili k hospodě, kde už na ně čekali muzikanti se svými nástroji. Pivo teklo proudem, z bot tanečních páru se jen kouřilo a veselého křiku neubývalo ani v časných ranních hodinách.!

Masopustní pondělí

Druhý den, na masopustní pondělí, se pokračovalo v tanci. To byl tzv. "mužovský bál". Na takovou zábavu neměla svobodná chasa přístup a musela se spokojit s přihlížením. V kole bylo vidět jen samé ženáče a vdané. Hudebníci pilně vyhrávali, protože furiantští sedláci na nějakou tu zlatku nehleděli.!

Masopustní úterý
Masopustní úterek býval svátečním dnem. Byl to také tolik očekávaný den maškar, již bylo všude plno. V průvodu maškar bývaly figury nejrůznějšího druhu. Čím byla maska pitvornější, tím budila větší pozornost. Zúčastňovali se ho různé masky a ať už šlo o četníky, žebráky, cikány nebo jiné maškary, hlavní postavou byl většinou šašek. Jeho oděv byl zdobený barevnými papírky, na hlavě měl špičatou šaškovskou čepici a v ruce nesl bič na odhánění nemaskovaných.
Jinak tomu bylo v Hroznětíně, kde byl ústřední postavou průvodu medvědář s medvědem.
U každého stavení hudba zahrála dva až tři kousky. Maškary byly většinou odměňovány koblihami, vejci, uzeným masem, ale i obilím a penězi.
Masopust byl zakončen tradičním "pochováním basy", které symbolizovalo na 40 dní konec tanečních a hudebních veselic.

IMG_20170304_112039 IMG_20170304_113002 IMG_20170304_114505 IMGP4110 IMGP4116 IMGP4124 IMGP4125 IMGP4127 IMGP4130 IMGP4132

Muzeum lidových staveb v Kouřimi
bylo založeno v roce 1972 Regionálním muzeem v Kolíně jako záchranný skanzen, určený především pro památky lidové architektury ze zátopové oblasti přehradní nádrže Švihov (Želivka). Jeho původní sběrná oblast se zaměřovala na oblast Posázaví, středního Povltaví a Podblanicka. Již záhy po zpřístupnění muzea pro veřejnost v roce 1976 však došlo k první změně koncepce, která se zaměřila na prezentaci rozmanitých stavebních technik lidové architektury z celého území České republiky. Do muzea tak byly postupně převáženy četné stavitelské památky z Čech i Moravy, z nichž se však pouze některé dočkaly svého znovupostavení.
Již na konci 80. let 20. století se tento megalomanský záměr ukázal být nereálný – jak vzhledem k omezenému rozsahu muzejního areálu, tak k architektonické nesourodosti převezených objektů. Po roce 1990 byla proto sběrná oblast muzea zúžena na samotné Čechy (bez Moravy a Slezska), avšak tato změna koncepce byla pouze teoretická, neboť ve výstavbě nemohlo být pokračováno z důvodu zahájení vleklého soudního sporu o většinu pozemků muzea (od roku 1992), na které byl uplatněn restituční nárok. Jako náhradní řešení, které mělo eliminovat nemožnost stavebního rozvoje, bylo zvoleno pořádání četných národopisně zaměřených doprovodných programů, které v 90. letech 20. století získaly u veřejnosti značnou oblibu. Toto využití si ovšem vyžádalo několik adaptací stávajících objektů, neboť jejich charakter neumožňoval splnění provozních nároků na organizaci velkých programů pro veřejnost. Uvedené úpravy byly bohužel často v rozporu se zásadami památkové péče. Nicméně v roce 1996 byl areál muzea prohlášen kulturní památkou České republiky.
Teprve v roce 2012 se po dvaceti letech, v nichž byl zcela paralyzován rozvoj muzea, podařilo uzavřením dohody mezi Středočeským krajem a rodinou Lonských ukončit spor o pozemky v muzejním areálu. Souběžně s tímto významným počinem bylo podle zcela nově zpracované koncepce přistoupeno k realizaci projektu dostavby muzea. Zároveň probíhá postupná obnova stávajících objektů, jejímž smyslem je kromě nezbytné údržby odstranění následků nevhodných úprav z 90. let 20. století..

IMGP4133 IMGP4134 IMGP4138 IMGP4139 IMGP4141 IMGP4145 IMGP4150 IMGP4153 IMGP4155 IMGP4157 IMGP4161 IMGP4167 IMGP4172 IMGP4178 IMGP4179 IMGP4180 IMGP4181 IMGP4185 IMGP4191 IMGP4198 IMGP4201 IMGP4208 IMGP4209 IMGP4210 IMGP4212 IMGP4215 IMGP4224 IMGP4233 IMGP4244